سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نشستن طولانی مدت چه آسیبی به قلب ما میزند؟

نشستن یا دراز کشیدن استرس در سیستم قلبی عروقی را کاهش می دهد و به قلب و رگ های خونی اجازه می دهد تا به آرامش برسند.

نشستن طولانی مدت چه آسیبی به قلب ما میزند؟

نشستن طولانی مدت

شما مدت زمان زیادی را روزانه در حالت نشسته سپری می کنید. این واقعیت که در حال حاضر این مطلب را می خوانید نشانگر این است که به جستجو در اینترنت علاقه دارید و از این رو، احتمالا فردی هستید که اغلب از رایانه استفاده می کند و بر همین اساس، احتمالا زیاد می نشینید.

چرا نشستن می تواند به سلامت قلب آسیب برساند؟

مطالعات بسیاری مدت زمانی که مردم در حالت نشسته سپری می کنند (تماشای تلویزیون، کار با رایانه، رانندگی، غذا خوردن) را با خطر افزایش یافته ابتلا به بیماری قلبی عروقی پیوند داده اند.

افزون بر این، مدت زمانی که در حالت نشسته سپری می کنید پیوند قوی با سندرم متابولیک، دیابت، چاقی، فشار خون بالا، تری گلیسیرید افزایش یافته و کاهش کلسترول خوب (HDL) و حتی سرطان دارد. خبر بدتر این است که نتایج یک متاآنالیز در سال 2015 نشان داد که حتی ورزش منظم نیز آثار منفی نشستن بیش از اندازه را خنثی نمی کند.

برخی پژوهشگران این گونه نتیجه گیری کرده اند که خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در نتیجه نشستن طولانی مدت برابر با سیگار کشیدن است.

فواید پرهیز از نشستن بیش از اندازه

در شرایطی که ورزش منظم برای سلامت انسان خوب است، آن چه در ساعاتی که ورزش نمی کنید، انجام می دهید نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در ژوییه 2015، پژوهشگران استرالیایی مطالعه ای را با حضور 700 شرکت کننده انجام دادند. شرکت کنندگان از ردیاب فعالیت استفاده می کردند که داده های وضعیت اندامی و فعالیت آنها را جمع آوری می کرد (به عنوان مثال، مدت زمان نشستن در برابر ایستادن). پژوهشگرانی دریافتند هرچه افراد زمان بیشتری را در حالت نشسته سپری می کنند، شاخص توده بدنی، سطوح گلوکز، اندازه دور کمر، و سطوح تری گلیسیرید در آنها بالاتر و سطوح کلسترول خوب (HDL) پایین‌تر است.

در مقابل، افرادی که مدت زمان بیشتری را در حالت ایستاده سپری کردند، از آمار و ارقام مطلوب‌تری در زمینه شاخص هایی مشابه برخوردار بودند.

پژوهشگران این گونه نتیجه گیری کردند که بر اساس شواهد کسب شده، اختصاص مدت زمان نشستن به مدت زمان ایستادن (پیاده روی) می تواند به طور قابل توجهی عوامل خطرآفرین برای بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد.

از آنجایی که مطالعات بسیاری در چند سال گذشته نتایجی مشابه را ارائه کرده اند، سازمان های حرفه ای مختلف در سراسر جهان دستورالعمل های خود را تغییر داده اند و بر اهمیت به حداقل رساندن مدت زمان نشستن و به حداکثر رساندن مدت زمانی که در حالت ایستاده یا پیاده روی سپری می کنید، تاکید دارند.

چرا نشستن طولانی مدت بد است؟

نشستن یا دراز کشیدن استرس در سیستم قلبی عروقی را کاهش می دهد و به قلب و رگ های خونی اجازه می دهد تا به آرامش برسند. این یکی از دلایلی است که استراحت در دوره نقاهت پس از یک بیماری مفید است. در مقابل، ایستادن موجب می شود تا قلب و سیستم گردش خون سخت‌تر کار کنند تا فشار خون عادی بدن حفظ شود. اما نشستن بیش از اندازه موجب افت فعالیت سیستم قلبی عروقی می شود در شرایطی که ایستادن یا پیاده روی به تقویت عملکرد قلبی عروقی و آهنگ عضلانی منجر می شود.

از سوی دیگر، داده های جمع آوری شده تاکنون ارتباط بین نشستن و خطر قلبی عروقی را نشان داده اند و رابطه سببی قطعی را نشان نداده است.

با افزایش آگاهی عمومی، مطالعات با استفاده از داده های عینی (استفاده از حسگرهای پوشیدنی) در حال انجام هستند تا رابطه بین وضع اندامی، فعالیت، پیامدها و مهم‌تر از آن این که آیا پیامدهای قلبی عروقی می توانند با کاهش نسبت نشستن/ایستادن یک فرد بهبود یابند، هر چه بهتر ارزیابی و بررسی شود.

سخن پایانی

در شرایطی که همچنان ثابت نشده است که نشستن طولانی مدت به بیماری قلبی عروقی منجر می شود، دلایل خوبی وجود دارند تا از این کار پرهیز کنید. نخست، داده های موجود تا به امروز در شرایطی که قطعی نیستند، اما نتایج از مطالعه ای به مطالعه دیگر سازگار و مشابه به نظر می رسند. این نتایج به اندازه کافی قانع کننده بوده اند تا کارشناسان پزشکی دستورالعمل های مدت زمان فعالیت را تغییر دهند. دوم، با کاهش مدت زمان نشستن و اختصاص آن به ایستادن یا پیاده روی چیزی را از دست نمی دهید و انجام آن ساده و بی خطر است. سوم، با کاهش مدت زمان نشستن کالری بیشتری می سوزانید.

پس کاهش مدت زمان نشستن و افزایش مدت زمان ایستادن و پیاده روی منطقی به نظر می رسد. اگر قادر به خرید یک میز کار ایستاده نیستید، هنگام صحبت با تلفن می توانید قدم بزنید، ناهار را در حالت ایستاده میل کنید، و یا خودرو خود را در جایی دورتر از محل کار پارک کنید و این فاصله را پیاده طی کنید. همچنین، می توانید از یک ردیاب فعالیت برای تنظیم اهداف روزانه تعداد گام استفاده کنید.


غلبه بر وسواس پاکی

اضطراب و وسواس خیلی زیادی در زمینه نجسی و پاکی دارم. لطفا من را راهنمایی بفرمایید.

مشاور: موسسه ذکر - مرکز مشاوره تبیان
نجس

چند نکته اساسی درباره وسواس:

- از نظر اسلام وسواس حرام است. لذا هر وقت احتمال می دهید که شک شما در طهارت یک شیی و یا بدنتان ناشی از وسواس است، به شک خود اعتنا نکنید؛ چرا که شاید دچار عمل حرام وسواس شده باشید.
کسانی که داراى حساسیت نفسانى شدیدى در مورد نجاست هستند حتى اگر گاهى یقین شخصی به نجاست چیزی پیدا کردند، باید حکم به عدم نجاست کنند مگر آن که دیگران هم نظر او را تأیید نمایند.
استمرار اجراى این حکم در مورد افراد مزبور تا زمانی است که این حساسیت به طور کلی از بین برود.
 
- از نظر شرع مقدس در طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشیاء است. یعنى در هر موردى که تردید در نجس بودن یا نجس شدن چیزی براى شما حاصل شد، لازم است حکم به عدم نجاست کنید؛ والا ممکن است دچار فعل حرام وسواس شده باشید.
 
- هر شى یا عضوى که نجس مى شود، براى تطهیر آن، یکبار شستن با آب لوله کشى بعد از زوال عین نجاست کافى است. تکرار در شستن یا فرو بردن آن در آب لازم نیست، و اگر شى نجس از قبیل پارچه و مانند آن باشد، باید به مقدار متعارف فشار داده شود تا آب از آن خارج گردد. همین و بس.
اگر احساس می کنید که به اصطلاح به دل شما نمی چسبد، به آن اعتنا نکنید. همین عدم اعتنای شما برای شما ثواب و اجر الهی خواهد داشت.
 
- در مورد رعایت طهارت و نجاست از سوی دیگران، اسلام اصل را بر صحت می داند. یعنی به ما می گوید درباره اعمال دیگران حمل به صحت کنید.
به عبارت دیگر اگر نمی دانیم آنها احکام طهارت و نجاست را به درستی به جای آورده اند یا نه، می بایست بگوییم: آنها مسلمانند و حتما به وظیفه اسلامی خود آگاهند و به آن عمل می کنند. در غیر این صورت به وظیفه شرعی خود مبنی بر حسن ظن به مسلمانان عمل نکرده ایم.

امام صادق علیه السلام می فرمایند که، هر گاه به وسوسه مبتلا شدید سه بار بگویید : اعوذ بالله من الشیطان الرجیم الرجس النجس الخبیث المخبث.

از نظر اسلام وسواس حرام است. لذا هر وقت احتمال می دهید که شک شما در طهارت یک شیی و یا بدنتان ناشی از وسواس است، به شک خود اعتنا نکنید؛ چرا که شاید دچار عمل حرام وسواس شده باشید.

- دین اسلام داراى احکام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشرى است، لذا آنرا بر خود مشکل نکنید و با این کار باعث وارد شدن ضرر و اذیت به جسم و روحتان نگردید. حالت دلهره و اضطراب در این موارد زندگى را بر شما تلخ مى کند و خداوند راضى به رنج و عذاب شما و کسانى که با شما ارتباط دارند نیست. شکر گزار نعمت دین آسان باشید و شکر این نعمت، عمل بر اساس تعلیمات خداوند تبارک و تعالى است.
 
- این حالت یک وضعیت گذرا و قابل علاج است. افراد بسیارى بعد از ابتلا به آن، با روش مذکور از آن نجات یافته اند. به خداوند توکل نمایید و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشید.
 
-در پایان امام صادق علیه السلام می فرمایند که، هر گاه به وسوسه مبتلا شدید سه بار بگویید : اعوذ بالله من الشیطان الرجیم الرجس النجس الخبیث المخبث.


10 عادت خوب درس خوان ها

دانش آموزان موفق عادت های خوبی برای مطالعه و زندگی دارند که در تحصیل موفقشان می کند. اگر می خواهید شما هم از راز این افراد مطلع شوید، این مهارت ها را تمرین کنید:

10 عادت خوب درس خوان ها

1. برنامه ریزی کنید:

هر دانش آموز موفقی نه تنها برای مطالعه، بلکه برای آینده خود برنامه ریزی می کند. داشتن یک نقشه راه به شما کمک می کند انگیزه تحصیل و کار را در خود زنده نگه دارید. برنامه ریزی دقیق فعالیت های روزانه، هفتگی و ماهانه، کمک می کند در وقتتان صرفه جویی کنید و با برنامه دقیق به تمام فعالیت های مورد علاقه تان برسید. کارشناسان همیشه معتقد بوده اند داشتن یک برنامه نوشته شده روی کاغذ، بهترین نوع برنامه ریزی است.

2. در فواصل زمانی مشخص استراحت کنید:

شاید فکر کنید افراد موفق کسانی هستند که می توانند به طور مداوم چند ساعت در یک جا نشسته و به صفحات کتاب خیره شوند. اما این طور نیست. گفته می شود بعد از هر 45 دقیقه مطالعه، یک استراحت 15 دقیقه ای به مغز شما امکان بازسازی و احیا می دهد. محققان کشف کرده اند، بهترین نوع استراحت، تحرک بدنی بعد از نشستن طولانی مدت است. کمی حرکت و جنب و جوش به شما کمک می کند، حافظه و قدرت درک مطلب خود را تقویت کنید. فعالیت های مغز بعد از حدود 20 دقیقه قدم زدن، به مراتب بالاتر از زمانی است که استراحتی به حالت نشسته داشته باشید.

تاثیر حرکت بدنی بر فعالیت مغز (20 دقیقه قدم زدن قبل از امتحان فعالیت مغز را افزایش می دهد)

3. یادداشت برداری کنید:

بعضی از دانش آموزان خود را وابسته به جزوه نویسی سر کلاس می کنند یعنی دوست دارند معلم، برایشان نکات مهم درس را استخراج کند و آنها رونویسی نمایند. اما کارشناسان معتقدند بهترین نوع یادداشت برداری، یادداشت هایی است که خود شما از نکات مهم درس استخراج می کنید. به کلمات کلیدی و تکرار شونده توجه کنید، شکل ها و نمودارها را به دقت بخوانید و نکات اصلی درس را پیدا و یادداشت نمایید.

4. به اندازه کافی بخوابید:

خستگی دشمن، یادگیری است. اگر می خواهید از قدرت مغزتان استفاده کنید، اجازه ندهید که با بی خوابی و خستگی مفرط توان خود را از دست بدهد. خواب و استراحت کافی به خصوص در شب، نقش مهمی بر تقویت و عملکرد مثبت حافظه و قدرت درک و فهم شما دارد. مغزتان را با خواب شبانه، احیا کنید.

5. سوال طرح کنید:

به جای آنکه ساکت و منفعل تنها شنونده سخنرانی های معلم باشید، فعالانه درگیر مباحث شوید، سوال بپرسید و وارد بحث و مذاکره شوید. حتی اگر نمی خواهید سخنان معلم را قطع کنید یا جلب توجه نمایید، می توانید داخل کتاب تان کنار مباحث مهم، سوالات خود را یادداشت کنید و سعی نمائید با مطالعه منابع، پاسخ آنها را بیابید. مغز شما وقتی به کار می افتد که فعالانه درگیر یک موضوع شود.

6. از خودتان امتحان بگیرید:

دانش آموزان موفق کسانی هستند که منتظر امتحانات پایان ترم نمی مانند. این دانش آموزان مرتب در بازه های زمانی مختلف خود را به چالش می کشند و از خود امتحان می گیرند. امتحان باعث ماندگاری آموخته ها در ذهن می شود اصولاً وقتی مغز ناچار می شود پاسخ سوالی را بدهد، آن بخش از اطلاعات را در ذهن برجسته تر می کند و با قدرت بیشتری حفظ می کند تا کمتر فراموش شود.

7. از اشتباهات خود درس بگیرید:

از اشتباه کردن نترسید. نمره کم همیشه بد نیست، بلکه به شما کمک می کند نقاط ضعف خود را بشناسید. حتی وقتی فکر می کنیم کاملا روی یک مبحث درسی مسلط هستیم، سوالاتی که ما را به چالش بکشند و ما از پسشان برنیاییم، به ما می آموزند که هنوز نکات ریز دیگری برای یادگیری وجود دارد. بنابراین وقتی برگه امتحانات خود را از معلم تحویل می گیرید آن را به کناری نیندازید بلکه روی اشتباهات خود مکث کنید و علت آن را پیدا کنید تا در مراحل بعدی رفع نمایید.

8. شرایط امتحان را برای خودتان بازسازی کنید:

بهترین کاری که می توانید برای آمادگی امتحان انجام دهید این است که خود را در شرایط امتحان قرار دهید. کتاب ها، جزوه ها و یادداشت هایتان را از دسترس دور کنید. زمان را تنظیم کنید و شروع به پاسخ به نمونه سوالات امتحانی کنید حتی اگر موردی را بلد نبودید، کتاب را باز نکنید سعی کنید تا آخر زمان تعیین شده پای برگه های سوالات بمانید. به این صورت خود را برای شرایط واقعی امتحان آماده می کنید.

9. درس را با زندگی روزمره خود پیوند بزنید:

کافی نیست که تنها درس ها را از بر کنید و امتحان بدهید برای اینکه یک موضوع درسی را به خوبی یاد بگیرید لازم است کاربرد آن را در زندگی روزمره بیاموزید. سعی کنید برای مطالب درسی مصداق های واقعی پیدا کنید. سعی کنید مثالهایی را بیابید که به مباحث درسی شما مربوط باشد و آموخته هایتان را در عمل تمرین کنید.

10. دنبال علایقتان باشید:

حتی بهترین دانش آموزان نیز به همه موضوعات درسی علاقمند نیستند. بالاخره هر کسی به چیزی علاقه دارد. بنابراین سعی کنید در درس مورد علاقتان بهترین عملکردتان را نشان دهید. اما اگر فکر می کنید خیلی از درس های جذبتان نمی کند، نگران نباشید سعی کنید با ترفندهایی برای خودتان انگیزه درست کنید. گاهی دیدن یک فیلم مرتبط، انجام یک کار عملی یا آزمایش می تواند علاقه شما را به موضوعی که قبلا فکر می کردید دوست ندارید، ایجاد کند.


انتخاب رنگ برای دکوراسیون منزل تان

مدت هاست که استفاده از رنگ در دکوراسیون باب شده؛ البته هر کس سلیقه ای دارد و روحیه ای با رنگی سازگار است. اما گاهی برای خانه تان رنگی را انتخاب می کنید که نفس کشیدن در آن فضا برای تان سخت می شود.

فرآوری:ه. منفرد- بخش خانواده ایرانی تبیان
انتخاب رنگ برای دکوراسیون منزل تان

هر خانه ای که چیده می شود و هر زندگی مشترکی که شکل می گیرد، سرشار از نشانه ها و رنگ هاست. وقتی وارد خانه نوعروسی می شوید ممکن است یک اتاق را آقا داماد به سبک خود و یک اتاق خواب را عروس خانم به سبک خود چیده باشد. اما مهم این است که افکار حتی در رنگ ها و چیدمان خانه خود را نشان می دهد. در این مطلب با خاصیت بعضی از رنگ ها را در دکوراسیون خانه با شما مطرح می کنیم تا اختلاف افکار یک خانواده با هم تلفیق شود و در کنار یکدیگر محیط دوست داشتنی را در خدمت خانواده خلق کنند اما هر یک از رنگها با خانه و محیطی که شما در آن زندگی می کنید چه می کنند.

رنگ سفید

ساده ترین نوع رنگ سفید که می تواند به سبب سلیقه ی شما مات یا براق و یا ترکیبی از این دو انتخاب شود. اما ترجیحا انتخاب نوع براق آن بهتر است برای لوازم و وسایل مانند کمد ها و سرویس خواب صورت کرید و انتخاب مات آن برای دیوارها و سقف دکوراسیون داخلی منزل شما.

رنگ سبز طراوت و شادابی را به فضای داخلی شما می آورد کافی است تناژ کم رنگ آن را برای دکوراسیون خانه انتخاب کنید و از طراوت رنگ های طبیعت در فضای داخلی تان لذت ببرید

رنگ سفید _ سبز

رنگ سفید _ سبز در واقع مانند همتای خودش یعنی سفید_ یاسی در فضا قرار می گیرد و برای فضاهایی مانند اتاق خواب ها بهترین گزینه است. ترکیب سفید خالص با مقدار بسیار اندکی از سبز می تواند رنگ خاصی را در فضای داخلی شما به وجود آورد که جایگزین مناسبی برای رنگ سفید ساده است.

رنگ شیری

دوست دارید گرمای بیشتری در فضای خانه تان داشته باشید بهتر است این رنگ را جایگزین رنگ سفید کرده و از دکوراسیون گرم خانه تان لذت ببرید.

صورتی و آبی

این رنگ ها معمولا برای فضاهایی با اسباب و اثاثیه کمتر، مدرن و خانه های خیلی گرم چه به لحاظ دمای هوا و چه طراحی مناسب است؛ مثلا اگر غالب متریال یک خانه از دیوارها گرفته تا کف و دکور چوبی است، این دو رنگ مینیمال به دلیل تعادل رنگی جذابی که به وجود می آورند، معجزه می کنند.

سورمه ای و زرشکی

مکمل مناسب صورتی در دکوراسیون داخلی، زرشکی و بهترین مکمل برای آبی کم رنگ، سورمه ای است. سورمه ای و زرشکی را به این ترکیب اضافه کنید و شاهد یک اتفاق معجزه آسا در فضای داخلی خانه تان باشید. سورمه ای و زرشکی از رنگ های رسمی و نافذی هستند که اتفاقا طراحان مطرح دنیا از ترکیب این دو رنگ بسیار استفاده می کنند؛ حتی برای لباس هم ترکیب بسیار مناسبی به شمار می رود.

رنگ آبی

رنگ آبی از دیرباز به عنوان رنگ آرامش بخش برای دکوراسیون خانه محسوب می شود. شما می توانید بر حسب سلیقه و میزان تندی و یا روشنی این رنگ را برای فضای خانه خود انتخاب کنید و ظاهر منحصر به فردی به فضای خانه تان ببخشید.

رنگ بنفش

ترکیب رنگ سفید با رنگ بنفش می تواند جلوه ی منحصر به فردی به فضای خانه ببخشد، بهتر است برای فضاهای کوچک تر از رنگ بنفش کم رنگ استفاده شود تا ظاهر فضای داخلی تان بازتر و بزرگتر نشان دهد.

رنگ سبز آبی

سبز آبی خط افق زمین و آسمان را تشکیل می دهد. این رنگ هم دائمی و هم موقتی، هم رویایی و هم بی تکلف است و در حداکثر توان خود، می تواند تاثیری جادویی اعمال کند. سبز آبی هر اتاقی را رسمی می کند و افسون خود را در مکان هایی آشکار می کند که به الهام بصری نیاز است. این طیف های آبی از سبز دریایی تا آبی فیروزه ای از آرامش بخش ترین رنگ ها در طیف رنگی هستند.

رنگ زرد و خاکستری

ترکیب رنگ زرد و خاکستری است. تم زرد و خاکستری انرژی بسیار زیادی در فضای اتاق پخش می کند و از طرفی دکوراسیون را مدرن و امروزی نیز نشان می دهد.

رنگ سبز

رنگ سبز طراوت و شادابی را به فضای داخلی شما می آورد کافی است تناژ کم رنگ آن را برای دکوراسیون خانه انتخاب کنید و از طراوت رنگ های طبیعت در فضای داخلی تان لذت ببرید. رنگ سبز: "سبز، این رنگ با طراوت بهاری و زندگی بخش، به عنوان نمادی از شروعی تازه!"

دوست دارید گرمای بیشتری در فضای خانه تان داشته باشید بهتر است این رنگ را جایگزین رنگ سفید کرده و از دکوراسیون گرم خانه تان لذت ببرید

فوت و فن انتخاب یک رنگ

نگاه به رنگ در دکوراسیون نوعی شادی و بازیگوشی نتیجه خلق محیطی کاملا یگانه و تک شده است بگونه ای که هیچ وقت از بودن در آن احساس خستگی نخواهید کرد. اگر شما از سلطه رنگ خانه تان خسته شوید، زندگی در آن محیط خلق و خوی شما را تنگ می کند و حضور در خانه روح شما را خسته می کند. هر چیزی که می بینیم دارای رنگ است. رنگ ها باعث می شوند چیزها را احساس کنیم به عبارتی می توان گفت خود نیز دارای احساسند!
همانطور که گفتیم مهم ترین نقش را در طراحی و دکوراسیون داخلی بر عهده دارند. مهارت های خود را در زمینه دکوراسیون با آشنایی با رنگ ها بالا ببرید و طراح و دکوراتور منزل خود شوید.
- هریک از رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش، سیاه، سفید، خاکستری و قهوه ای معنی خاصی دارند.
- استفاده از چرخه رنگ و تلفیق آن ها، شما را به ایده ای که در نظر دارید، نزدیک می کند.
- برای تغییر فضایی که در آن قرار دارید و انجام دکوراسیون باید بتوانید انتخاب رنگ کرده، آن ها را تلفیق کنید.
رنگ ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شوند.
رنگ های گرم و سرد :
- انواع رنگ های قرمز، زرد و نارنجی در چرخه رنگ، گرم هستند. این گونه رنگ ها با افزایش آدرنالین موجب بالا رفتن فشار خون، افزایش تنفس و در نهایت رنگ های پررنگ تر احساس بیشتری ایجاد می کنند.
- رنگ های سبز و آبی در چرخه رنگ سردند، ضربان قلب را کم کرده، ماهیچه ها را ریلکس و دمای بدن را پایین می آورند و حس سرما می دهند.
- بنفش می تواند با توجه به درصد رنگ های تشکیل دهنده آن هم گرم و هم سرد باشد. اگر رنگ آبی آن بیشتر باشد، سرد و اگر قرمز بیشتر باشد، گرم خواهد بود.


رهایی از جدیدترین ورژن ناامیدی در میان مردم

یکی از اتفاقات تلخ و ناگواری که امروز خانواده های زیادی را به خودش مشغول کرده، موضوع سقط جنین به شکل ناخواسته است که دلیل قطعی برای آن گفته نشده و بیشتر متخصصین بر روی یک سری از حدسیات و البته واقعیاتی چون آلودگی هوا، نویزها و نوع خورد و خوراک ها یک سری نظریه هایی داده اند.

این موضوع شده یکی از بلاهای امروزی که خیلی از خانم های جوان و حتی آن هایی که سال های سال است در آرزوی داشتن یک فرزند سالم به سر می برند ...

ابوبصیر گوید: از امام - علیه‏السلام - درباره‏ی معنی فرمایش خدا: (وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ یَعْلَمُها... کتاب مبین!) (انعام، 59) «و هیچ برگی (از درختی) نمی ‏افتد مگر اینکه خداوند از آن آگاه است و نه هیچ دانه‏ ای در تاریکی های زمین، و نه هیچ تر و خشکی وجود دارد، جز اینکه در کتابی آشکار [در علم خدا] ثبت است» سؤال کردم. حضرت فرمود: مراد از «ورقه» بچه‏ ای است که سقط می ‏شود، و مراد از «دانه» فرزند است، و مراد از «تاریکی های زمین» رحم است، و مراد از «رطب» زنده است، و مراد از «خشک» مرده است، و همه‏ ی اینها در کتاب روشنی است و مراد از «کتاب» علم ازلی خداوند متعال و یا لوح محفوظ است. (بحارالأنوار، ج 4، ص 80، ح 6)

چند روز پیش در شبکه ی اجتماعی جویای حال یکی از دوستانم که چند وقتی از او بی خبر بودم شدم و متوجه شدم که مدتی درگیر همین مشکل سقط جنین بوده ... جنینی که نزدیک دو ماه در شکمش مرده بوده و علم بشری پزشکان این موضوع را تشخیص نداده بودند و گمان ها بر این بوده که جنین خیلی ریز و کوچک است ... دو ماه یک مرده در بدن او بوده و به لطف خدا مشکل عفونی برایش پیش نیامده ... 

با خودم فکر کردم عجب ... به واقع اینکه می فرمایند: بدون اذن خدا و خواست او برگی از درخت هم نمی افتد این گونه است: وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ یَعْلَمُها... (انعام، آیه 59)

حول این آیه روایتی را دیدم که : ابوبصیر گوید: از امام - علیه‏السلام - درباره‏ ی معنی فرمایش خدا: (وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ یَعْلَمُها...) (انعام، 59) «و هیچ برگی (از درختی) نمی ‏افتد مگر اینکه خداوند از آن آگاه است و نه هیچ دانه‏ ای در تاریکی های زمین، و نه هیچ تر و خشکی وجود دارد، جز اینکه در کتابی آشکار [در علم خدا] ثبت است» سؤال کردم.

حضرت فرمود: مراد از «ورقه» بچه‏ ای است که سقط می ‏شود، و مراد از «دانه» فرزند است، و مراد از «تاریکی های زمین» رحم است، و مراد از «رطب» زنده است، و مراد از «خشک» مرده است، و همه‏ ی اینها در کتاب روشنی است و مراد از «کتاب» علم ازلی خداوند متعال و یا لوح محفوظ است. (بحارالأنوار، ج 4، ص 80، ح 6)

خداوند بر هر کاری قادر است

در جایی از قرآن کریم داریم که می فرماید: الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِراشاً: پروردگار شما همان کسی است که زمین را بستر آرامش شما قرار داده است.

و کسی که بداند زمین در روزگاری یک پارچه آتش سوز بوده است و اکنون خداوند از آن بستری برای آسودن قرار داده است سراپا بهجت و شور و امید می شود.

با چنین نگاه و امیدی، هرکسی که امروز دچار مشکل است و نمی تواند بچه دار شود قطعاً با فراهم آوردن اسباب و البته اینکه حکمت خداوند و مصلحت او بر داشتن فرزند برایش باشد، می تواند سرانجام صاحب فرزند صالح و خوبی شود: «خداوند پدر شما، آدم را از خاک آفرید و سپس فرزندان او را از نطفه آفرید و برای شما انسان ها جفت قرار داد و هیچ زنی باردار نشود و نزاید مگر اینکه این موضوع نزد خدا دانسته است و بر اساس مشیّت ازلی نظم یافته و به طور مقدّر این روال در زندگی بشر ادامه دارد و هیچ کس عمر طولانی نمی ‌کند و هیچ کس از عمرش کم نمی ‌شود مگر اینکه همه این احوال در پی تقدیرهای الهی با رمز خاص در لوح محفوظ ثبت شده است و همه این امور بر خدا آسان است.» (آیه 11 سوره فاطر)

در جایی دیگر می فرماید: ... یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورَ، أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْراناً وَ إِناثاً وَ یَجْعَلُ مَنْ یَشاءُ عَقیماً إِنَّهُ عَلیمٌ قَدیرٌ (شوره، آیات 49 و 50) : به هر کس اراده کند دختر می بخشد و به هر کس بخواهد پسر (49) یا (اگر بخواهد) پسر و دختر- هر دو- را برای آنان جمع می کند و هر کس را بخواهد عقیم می گذارد زیرا که او دانا و قادر است. (50)

و این گونه است که می توان از ورژن جدید ناامیدی از داشتن فرزند یا نداشتن آن را از خود دور کنیم چرا که همه چیز در خواست و اراده ی او است و اگر او بخواهد حتما می شود و اگر نخواسته و نشده، حتما حکمتی دارد که نمی دانیم ...

حال با توجه به اینکه خداوند خیر و شر و صلاح بشر را از آغاز هر چیزی می داند و ما انسان ها با این علم اندک و ناچیز و ناقص که به واقع از خودمان هم آگاهی نداریم و سرانجام امور را نمی دانیم، عقل سالک حکم می کند که نادان بر دانای مطلق که البته خیرخواه اوست اعتماد و توکل کند و از آنچه برای او رقم زده است اعتراض نکند و در مقابل او شکرگزار باشد

یک تذکر

یادمان باشد این امیدواری ها نباید اسبابی شود که در ما امید نابجا و خودخواهی هایی فراهم آورد و فرزند آوری را به دلایل واهی مادی و حتی معنوی که خودمان برای خودمان ساخته ایم عقب اندازیم.

کلام آخر

عَسى‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون‏ (سوره بقره، آیه 216)

نکته اول اینکه یادمان نرود خیلی از اتفاقات به ظاهر ناگوار و ناراحت کننده ای که برایمان پیش می آید، در باطن خیری دارد که ما از آن ها غافل هستیم.

نکته ی دیگر آنکه حال با توجه به اینکه خداوند خیر و شر و صلاح بشر را از آغاز هر چیزی می داند و ما انسان ها با این علم اندک و ناچیز و ناقص که به واقع از خودمان هم آگاهی نداریم و سرانجام امور را نمی دانیم، عقل سالم حکم می کند که نادان بر دانای مطلق که البته خیرخواه اوست اعتماد و توکل کند و از آنچه برای او رقم زده است اعتراض نکند و در مقابل او شکرگزار باشد و بر این معتقد باشیم که ...

آنکه رخسار تو را رنگ گل و نسرین داد         صبر و آرام تواند به من مسکین داد [حافظ]