نوروزی سالم تر با رعایت این نکات

نوروزی سالم‌تر با این راهنمایی ها امکان پذیر می شود.

نوروزی سالم ‌تر با رعایت این نکات

نوروزی سالم تر

تعطیلات نوروز در پیش است و بازار مهمانی و سفر از چند روز دیگر حسابی داغ می‌شود.این تغییر و تحول در عادت‌های روزمره اگرچه باعث تغییر حال و هوایتان می‌شود اما ممکن است روی روال ثابت زندگیتان هم تأثیر بگذارد و خواب و خوراکتان را تغییر دهد؛ تغییری که ممکن است در پی آن سلامتی‌تان به خطر بیفتد و سرو‌کله بیماری‌های مختلف پیدا شود.

اگر می‌خواهید نوروزی سالم‌تر داشته باشید و در تعطیلات پیش‌رو گرفتار دکتر و دوا نشوید، این راهنمای سلامت را بخوانید.

نوروزی سالم ‌تر با رعایت این نکات

خوب بخورید اما متناسب

هر قدر هم که اهل نظم و مقررات باشید باز در نوروز برنامه خواب و خوراکتان تغییر اساسی می‌کند. بیشتر از آنچه قبلا می‌خورده‌اید می‌خورید و نامنظم‌تر فعالیت می‌کنید و می‌خوابید. اما نخستین اصل برای سالم ماندن این است که نگذارید تعطیلات یا سفرهای نوروزی برنامه خواب و خوراک شما را به هم بزند. زیاد خوابیدن گاهی باعث حذف وعده صبحانه می‌شود. از سوی دیگر گاهی به‌خاطر مهمانی‌های پی‌در‌پی، وعده‌های غذایی بیشتری می‌خورید یا شامتان را دیرتر صرف می‌کنید. این کار باعث به هم خوردن میزان کالری دریافتی و متابولیسم بدنتان می‌شود که نخستین نتیجه آن بالا رفتن وزن و از فرم درآمدن بدنتان است. در نوروز شما بسیاری از غذاها یا خوراکی‌هایی را که همیشه نمی‌خورید، مصرف می‌کنید؛ مثل شیرینی، شکلات، آجیل، گز و... حتی ممکن است چند وعده پشت هم مجبور به خوردن غذاهای چرب یا برنج شوید؛ بنابراین تنظیم میزان کالری ورودی به بدنتان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

توصیه می‌کنیم در مهمانی‌ها، به جای خوردن غذاهای پرکالری بیشتر با ماست و سالاد خودتان را مشغول کنید تا حجم غذایتان از آنچه در حالت عادی می‌خورید بیشتر نشود. همچنین به جای آجیل و شیرینی و شکلات، بیشتر با میوه‌های کم‌کالری مثل خیار و سیب، خودتان را سرگرم کنید. اگر در یک مهمانی آجیل می‌خورید، در مهمانی بعدی دیگر آجیل میل نکنید و میوه بخورید. اگر در یک مهمانی شیرینی می‌خورید، در مهمانی بعدی چای بخورید؛ به این ترتیب در خوردن مواد پرکالری زیاده‌روی نمی‌کنید. در واقع از یکی به نفع دیگری چشم‌پوشی کنید.

همه اجزای آجیل دارای ارزش غذایی بالایی است؛ یعنی نه‌تنها سرشار از ویتامین و مواد معدنی است بلکه کالری بالایی هم دارد. بنابراین به صرف مفید بودن آجیل‌ها، در خوردن آنها زیاده‌روی نکنید. به‌طور کلی برای جلوگیری از چاق‌شدن، خوردن یک مشت آجیل در روز کفایت می‌کند. یک کاسه کوچک آجیل، 600کالری دارد؛ یعنی درست به اندازه یک وعده غذایی کامل و حجیم همراه با نوشابه و مخلفات! پس همینطور که در مهمانی مشغول گپ زدن هستید مراقب آنچه می‌خورید هم باشید و یک مشت آجیلی را که مجاز به خوردن آن هستید، بین مهمانی‌های مختلف تقسیم کنید. از سوی دیگر حتما می‌دانید که آجیل دیر هضم است و زیاد خوردن آن یا روی هم خوردن حجم زیادی از آجیل و شیرینی‌جات و میوه‌ها باعث دل درد و سوء‌هاضمه می‌شود؛ بنابراین برای حفظ سلامتی‌تان مراقب آنچه می‌خورید باشید.

بد نیست بدانید که کم کالری‌ترین بخش آجیل بادام است و پرکالری‌ترین آن، فندق. تخمه هم کالری بسیار بالایی دارد اما نکته مثبت تمام مغزها این است که همگی چربی مفیدی دارند که برای قلب و عروق مضر نیستند و سرشار از امگا3 و امگا6 هستند. مغزها همچنین حاوی مقادیر مناسبی پروتئین هستند و منبع خوبی از منیزیم، آهن، زینک و ویتامین‌های گروه ب به‌حساب می‌آیند.

پوست‌تان را دریابید

زیاده‌روی در خوراکی‌های شیرین و چرب یا موادی که طبع گرم دارند و از قضا در مهمانی‌های نوروزی هم زیاد سرو می‌شوند، باعث خراب‌شدن پوست و ایجاد لک و جوش می‌شود. بدخوابی، کم‌خوابی و بیدار بودن تا دیر وقت هم نخستین تأثیر خود را روی پوست نشان می‌دهد و باعث می‌شود چهره‌ای کدرتر و خسته‌تر داشته باشید و حتی پوست‌تان خشک و مستعد چروک شود.

از سوی دیگر در تعطیلات نوروز تحرک جسمی به حد زیادی کاهش می‌یابد. خودتان را مجبور کنید که هر روز زمانی برای ورزش یا پیاده‌روی درنظر بگیرید. حتی شده چنددقیقه‌ای در خانه ورزش کنید تا هم تناسب اندامتان حفظ شود، هم پوست‌تان خوب بماند و هم بدنتان دچار رخوت و خشکی عضله و مفاصل نشود. کمبود تحرک می‌تواند باعث بالا رفتن چربی یا فشارخون شده و عوارض قلبی - عروقی در پی داشته باشد.

باید و نبایدهایی برای مسافران

هیچ فرصتی در سال به اندازه نوروز برای سفر مناسب نیست اما سفر برای برخی افراد چندان توصیه نمی‌شود. زنان بارداری که در 3ماهه اول یا سوم بارداری هستند بهتر است قید سفر را بزنند چون این 2دوره، بحرانی‌ترین دوره‌های بارداری هستند و نیاز است که به پزشک دسترسی سریع داشته باشند.

اگر فرزند کوچک یا نوزاد دارید هم تا حد ممکن از تغییر آب و هوایی جدی یا سفرهای طولانی پرهیز کنید. برای کسانی که به‌تازگی جراحی‌های سنگین انجام داده‌اند یا تحت درمان بیماری‌های عفونی بوده‌اند هم سفر در نوروز توصیه نمی‌شود.

نوروزی سالم ‌تر با رعایت این نکات

اما اگر جزو هیچ کدام از این دسته‌ها نیستید و قرار است راهی سفر نوروزی شوید، یادتان باشد که

در سفرها مراقب غذایی که می‌خورید باشید و از رستوران‌های غیرمعتبر غذا تهیه نکنید. بهترین کار این است که در سفر، غذای خانگی بخورید و از میوه‌هایی که همراه خود برده‌اید استفاده کنید.
مرتب دستانتان را بشویید یا ضدعفونی کنید چون ممکن است میکروب‌هایی که بدن بومیان منطقه به آنها عادت کرده شما را به‌شدت بیمار کنند.
برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی یا آب به آب شدن، از آب آشامیدنی استاندارد و مطمئن (ترجیحا آب معدنی) استفاده کنید.
به هیچ وجه به سبزیجات و سالاد تهیه شده بدون مهر استاندارد اعتماد نکنید چون ممکن است باعث ابتلا به بیماری‌های عفونی شوند.
از لبنیات محلی غیرمطمئن استفاده نکنید و ترجیحا فقط لبنیات پاستوریزه بخورید.
اگر در سفر کباب درست می‌کنید دقت کنید که گوشت، تازه باشد و به خوبی بپزد. گوشت نیم‌پز یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری است.
اگر به بیماری زمینه‌ای مثل دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی و فشار خون بالا مبتلا هستید حتما داروهایتان را در سفر همراه خود ببرید.


ظروف سفالی چه تاثیراتی در سلامتی انسان دارند؟

ظروف سفالی علاوه بر زیبایی برای سلامت هم مفید است.

ظروف سفالی چه تاثیراتی در سلامتی انسان دارند

ظروف سفالی

به گفته برخی از کارشناسان بهتر است استفاده از ظروف پلاستیکی و فلزی را کاهش دهید و به استفاده از ظروف سفالی روی بیاورید.
اما این ظروفی که از گل و خاک درست می‌شود، چه خاصیتی دارد؟
* در ظروف فلزی مانند آلومینیم، نیکل و کروم، احتمال نشت فلز به مواد غذایی وجود دارد؛ درحالی‌ که این خطر در ظروف گلی وجود ندارد. همچنین، پخت‌وپز در سفال باعث حفظ بسیاری از مواد مغذی خوراکی ها می شود.
* مصرف آب نگهداری شده در ظرف یا بطری پلاستیکی به دلیل وجود مواد شیمیایی مانند BPA برای بدن مضر است. درحالی‌که ظروف سفالی این مشکل را ایجاد نمی‌کند. از طرفی، آبی که در ظروف سفالی نگهداری می‌شود، دارای طعم طبیعی است.

ظروف سفالی چه تاثیراتی در سلامتی انسان دارند

* نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که آب ذخیره‌شده در ظروف پلاستیکی باعث کاهش سطح هورمون تستوسترون در بدن می‌شود، درحالی‌که آب نگهداری شده در ظروف سفالی به حفظ هورمون تستوسترون کمک می کند و درنتیجه باعث بهبود روند سوخت‌وساز بدن می‌شود.
* سفال قلیایی است و سطح pH آب را حفظ می‌کند. درواقع، وقتی غذاهای اسیدی در ظروف سفالی پخته می‌شود، طبیعت قلیایی ظروف سفالی کمی طبیعت اسیدی را خنثی می‌کند. به‌این‌ترتیب، باعث حفظ سلامت بدن و دستگاه گوارش می‌شود.
* ظرف سفالی طبیعی و غیر سمی است و بخار را در خود نگه می دارد. همچنین مواد مغذی محلول در آب را نیز در خود حفظ می کند. ظرف سفالی گرما را در خود حفظ می‌کند و سازگار با محیط‌ زیست است.


استرس روزهای پایانی سال را با این کارها کنار بگذارید

استرس روزهای پایانی سال

هر بار که سال جدید آغاز می‌شود، شاید به این فکر کنید که باید وزن‌تان را کم کنید تا سالم‌تر باشید یا مثلا نسبت به اوضاع مالی و زندگی‌تان تصمیمات جدید می‌گیرید. اما تکلیف شادی‌تان چه می‌شود؟

باور داشته باشید یا نه، شاد بودن یکی از مسائلی است که بر سطح رفاه و موفقیت شما در زندگی اثر می‌گذارد و حتی کمک می‌کند برنامه‌ریزی‌های روزهای اسفند را بهتر و دقیق‌تر اجرا کنید. بسیاری از کارشناسان معتقدنداگرچه شادی و نشاط به ژن افراد هم وابسته است اما  می‌توان بر شادی یا استرس خود کنترل داشت و شادی را ایجاد کرد.

اسفند بدون استرس

برای آنکه احساس مثبت‌اندیشی و خوشحالی را در بیشترین حد ممکن تجربه کنید، در این مقاله تکنیک‌های شاد بودن را به شما می‌آموزیم. روش‌های بسیاری برای کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس، تحقق اهداف و کسب شادی در زندگی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

کمتر ایمیل‌تان را چک کنید

52درصد از مردم قبل و بعد از هر کاری ایمیل یا پیامک‌هایشان  را چک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند که چک کردن مداوم نه‌تنها به خلق‌و‌خوی ما لطمه می‌زند، بلکه باعث کاهش بهره‌وری و افزایش استرس در ما می‌شود. برای کاهش استرس و افزایش شادی، کافی است تنظیمات پیام‌رسانی خود را غیر‌فعال کنید. وقتی خارج از محل کار هستید، ایمیل خود را بیش از یک یا دو بار در روز چک نکنید.

البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی ابزار و وسایل استرس‌زا بیشتر شده‌اند، از پیامک و تلگرام گرفته تا لاین و واتس‌آپ و... چک کردن مداوم این شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث افزایش استرس‌تان شود. حال خودتان هستید که باید تصمیم بگیرید می‌خواهید به این روند ادامه بدهید یا خیر.

با دوستان‌تان قرار بگذارید

وقتی بی‌حوصله هستید، احتمالا اجتماعی بودن (در زندگی واقعی و نه به‌صورت آنلاین) آخرین چیزی است که به آن فکر می‌کنید. بله؛ باید بدانید که این امر دوای درد شما خواهد بود. مطالعه محققان بریتانیایی نشان می‌دهد که داشتن ارتباط منظم با 10‌نفر از دوستان نقش قابل‌توجهی در ایجاد شادی و افزایش طول عمر دارد. پس بهتر است از خانه بیرون بزنید و دوستان خود را برای خوردن قهوه یا تماشای یک فیلم ملاقات کنید.

برنامه سفر بچینید

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که برنامه‌ریزی برای یک سفر چقدر از خود سفر جذاب‌‌تر است؟ تحقیقات هم این موضوع را اثبات کرده و نشان می‌دهند که برنامه‌ریزی برای تعطیلات، بیشتر از خود تعطیلات باعث شادی می‌شود، بنابراین بهتر است به‌جای یک سفر طولانی برای چند مسافرت کوتاه‌مدت در طول سال برنامه‌ریزی کنید. این‌طور شاید بهره بیشتری نصیب‌تان شود.

خاطرات خوب را مرور کنید

این توصیه شاید با یافته‌های پژوهش اخیر در تضاد باشد، اما سکه دو رو دارد. فیس‌بوک خود را چک کرده و خاطرات مشترک با دوستان‌تان را زنده کنید. مطالعات محققان نشان می‌دهد که دانش‌آموزان پس از ورود به فیس‌بوک احساس بهتری نسبت به خود پیدا می‌کنند. البته در این موضوع نباید افراط کنید و برای مرور خاطرات و در میان گذاشتن خاطرات مشترک می‌تواند کار مفیدی باشد.

در کار غرق نشوید!

اگر احساس می‌کنید با کار خود ازدواج کرده‌اید و کار تمام زمان شما را می‌گیرد، در این باره با رئیس‌تان صحبت کنید. ابراز نگرانی‌های شخصی در رابطه با ایمیل‌های بی‌پایان و حجم بالای کار می‌تواند فشار کاری شما را کاهش دهد و با ایجاد شادی، کیفیت زندگی‌تان را بهبود بخشد. با برنامه‌ریزی می‌توانید کارهای خود را به‌خوبی پیش ببرید و از حجم کارهای تلنبار شده بکاهید.

 استرس روزهای پایانی سال را با این کارها کنار بگذارید

بخشنده باشید

خرید کردن راهکار خوبی برای ایجاد شادی است؛ اما هیچ چیز با ارزش‌تر از این نیست که وقت، سرمایه و احساسات خود را صرف دیگران کنید. در یکی از مطالعات اخیر، شرکت‌کنندگان 5‌دلار از پول‌شان را برای خود و 5‌دلار دیگر را برای دیگران خرج کردند. نتیجه این بود که افرادی که پول‌شان را خرج دیگران کردند، در مقایسه با کسانی که پول‌شان را برای خود خرج کردند، احساس شادی و رضایت بیشتری داشتند. حتما لازم نیست با دستان خود هدیه‌ای به دیگران بدهید.

همین که صندلی خود را در یک قطار شلوغ به یک غریبه می‌دهید، نامه‌ای برای تشکر از معلم مدرسه فرزندتان ارسال می‌کنید یا کاری را از جانب دوست‌تان انجام می‌دهید، می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید. انتخاب‌ها بی‌پایان هستند؛ خلاق باشید و راه‌های بیشتری برای کسب شادی در این زمینه بیابید.

موفقیت‌ها را جشن بگیرید

جشن گرفتن برای هر پیروزی و موفقیت بخش عمده‌ای از فرآیند شاد بودن است. ریک هانسون روانشناس در این باره می‌گوید: «مغز انسان از دو بعد منفی و مثبت برخوردار است. از این رو، وقتی بر نواقص و کاستی‌های‌مان تمرکز می‌کنیم و چشم خود را بر نقاط قوت می‌بندیم، احساس بدی پیدا می‌کنیم.» بنابراین توصیه می‌کنیم تلاش‌های‌تان را مورد‌تحسین قرار دهید؛ این امر می‌تواند لبخند را بر لب‌هایتان بیاورد. پس از انجام هر کار موفقیت‌آمیز، برای آن شاد باشید و به خود افتخار کنید.

تحرک بیشتری داشته باشید

صرف‌نظر از وزن، جنسیت یا سنی که دارید، ورزش کردن منظم به‌صورت روزانه کمک می‌کند احساس بهتری در قبال ظاهر خود داشته باشید. دوچرخه سواری، دویدن یا وزنه زدن برای شما مناسب است؛ ورزشی انتخاب کنید که شما را به وجد بیاورد. تحقیقات نشان می‌دهند که ورزش منظم بهترین راهکار ممکن برای رضایت از وضعیت بدن است. تنبلی را کنار بگذارید و به فکر سلامت خود باشید.

فهرستی از چیزهای مثبت تهیه کنید

اگرچه نمی‌توانید اتفاقات پیش روی خود را کنترل کنید، اما می‌توانید به دلخواه خود به آنها واکنش نشان دهید. اینکه اجازه دهید از دست دادن یک دوست و شکست‌های پیش رو بر احساسات‌تان اثر بگذارند، کار آسانی است؛ اما بهتر است بر اوضاع تسلط داشته باشید. در عوض، فهرستی از تمام جوانب مثبت زندگی خود تهیه کنید. به این ترتیب، هر بار که احساس نا‌امیدی می‌کنید، می‌توانید با نگاه کردن به آن از نا‌امیدی فاصله بگیرید. یادآوری جوانب مثبت زندگی کمک می‌کند کمتر به کاستی‌ها و نواقص موجود توجه کنید. این امر در دراز‌مدت شما را شادتر می‌کند.

به رستوران بروید

هر کسی دوستی دارد که با او غذا می‌خورد، اما اگر تجربه غذا خوردن با دوست‌تان برای شما آزاردهنده شده، بهتر است با دوستان جدید غذا بخورید. غذا خوردن با کسانی که دائما از کم‌خوردن حرف می‌زنند، مانع از شاد بودن خواهد شد. غذا خوردن با افرادی که دائما استرس و دغدغه لاغری دارند، می‌تواند روح شما را خسته و مأیوس کند.

کارهای خیرخواهانه انجام دهید

کارهای داوطلبانه یکی از بهترین فعالیت‌هایی هستند که می‌توانید انجام دهید. بر‌اساس یافته‌های یک نظرسنجی مشخص شد 94درصد از کسانی که در فعالیت‌های داوطلبانه شرکت داشتند، حال و روز بهتری پیدا کردند و 78درصد آنها پس از پایان کار استرس کمتری داشتند. بنابراین از فرصت‌های موجود استفاده کنید. در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنید یا کمی از وقت خود را در پناهگاه بی‌خانمان‌ها بگذرانید.

روابط موفق با همسرتان داشته باشید

تحقیقات نشان می‌دهند که رابطه زناشویی مثبت به افزایش رضایت فردی کمک می‌کنند. شاید روابط زناشویی داشته باشید اما کیفیت آن در رضایت‌تان بسیار موثر است. یک رابطه زناشویی موفق آن است که پس از پایان، هم به لحاظ فیزیکی و هم به لحاظ روانی احساس خوبی داشته باشید. می‌توانید برای بهبود ارتباط جنسی خود با همسرتان صحبت کنید. به‌علاوه کمک گرفتن از یک روانشناس و مشاور هم کمک‌کننده است.

استرس روزهای پایانی سال را با این کارها کنار بگذارید

نگران بودن را کنار بگذارید

تقریبا 85‌درصد از موارد استرس‌زایی که به‌طور دائم نگران‌شان هستیم، هرگز اتفاق نمی‌افتند. حتی زمانی که نگرانی‌های ما رنگ واقعیت می‌گیرند، در 80‌ درصد از موارد می‌توانیم از پس آنها بر بیاییم، بنابراین اگر باز احساس نگرانی کردید، بنشینید یک لیوان چای بنوشید و به این فکر کنید که تا الان از پس تمام مشکلات خود برآمده‌اید. پس می‌توانید مشکلات احتمالی آتی را هم به‌راحتی حل‌و‌فصل کنید.

با طبیعت آشتی کنید

یک گلدان پر از گل بخرید. حجم کاری سنگین و همکاری با افراد آزاردهنده می‌تواند شما را از پا در آورد. جای تعجب نیست که استرس کاری به‌عنوان یکی از دلایل عمده ناخشنودی فرد در میان جوامع شناخته می‌شود. برای آنکه در شرایط سخت زمانه روحیه خود را از دست ندهید، به نزدیک‌ترین پارک در محل زندگی‌تان بروید. قدم زدن در دل طبیعت باعث کاهش خستگی روانی، سرخوردگی و عصبانیت شده و احساسات مثبت‌تان را افزایش می‌دهد.

از تعطیلات آخر هفته بهره‌مند شوید

اغلب افراد در روزهایی که 6 تا 7‌ساعت از وقت‌شان را با اعضای خانواده یا دوستان می‌گذرانند، 12‌مرتبه بیشتر احساس شادی می‌کنند، بنابراین اگر به‌صورت تمام‌وقت کار می‌کنید، از تعطیلات آخر هفته به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. این کار انرژی بیشتری به شما می‌دهد تا هفته خوبی را آغاز کنید.

چرک کف دست را خرج کنید

در یکی از مطالعات اخیر، شرکت‌کنندگان 5‌دلار از پول‌شان را برای خود و 5‌دلار دیگر را برای دیگران خرج کردند. نتیجه این بود که افرادی که پول‌شان را خرج دیگران کردند، در مقایسه با کسانی که پول‌شان را برای خود خرج کردند، احساس شادی و رضایت بیشتری داشتند. حتما لازم نیست با دستان خود هدیه‌ای به دیگران بدهید

یک یادداشت دوستانه بفرستید

صرف‌نظر از نوع رابطه و مناسبت‌های موجود، خوب است همیشه به یاد کسانی باشیم که برای‌شان ارزش قائل هستیم. نزدیک به 41درصد از زوج‌های جوان احساس می‌کنند که استفاده از پیام‌های متنی و آنلاین به تقویت ارتباط آنها با همسرشان کمک می‌کند. پس دست بجنبانید و برای کسانی که دوست‌شان دارید یادداشت محبت‌آمیز بنویسید. این کار شادی دوجانبه خواهد داشت، هم گیرنده نامه و هم شما که آن را می‌نویسید شاد خواهید شد.


احمد عزیزی که بود؟

شعر هایش در مجله «جوانان» چاپ می شد. پس از انقلاب مدتی ساکن شهرستان نور شد. سپس به تهران آمد و در روزنامه جمهوری اسلامی به کار پرداخت. متاسفانه از پانزدهم اسفندماه 1386 تا کنون به علت اغما در کرمانشاه  بستری است. افسوس که او نیز همانند شریعتی و فروغ مهلت نیافت تا تمامیت خود و همة استعدادها و بالقوگی هایش را به منصة ظهور برساند.

اهمیت عزیزی عمدتا به خاطر سه چیز است: مثنوی‌های پرشور ، شطحیات و ابداعات زبانی اش. 

ذهن عزیزی مانند مولانا، سیال و پر از تداعیات معنوی و لفظی است. شور و شیدایی شاعر در شطحیات و اشعارش نمود تام دارد. عزیزی، شیدایی و طربناکی مولانا را دارد و شاید به همین دلیل ارادتش به مولانا را بیش از دیگران بروز می دهد. ارادتش به موسیقی نیز حاصل این شور و شیدایی است که بیش از هر چیز به زبان موسیقی قابل بیان است.

او گفتمان انقلابی-شیعی را با سنت فلسفی و عقلی و به خصوص میراث عرفانی به خوبی در می آمیزد. به این ترتیب می توان او را به عنوانِ یک شیعة انقلابی عارف و فیلسوف تعریف کرد. نوعی از تشیع سرخ و انقلابی که با زبان عرفان و کلام و فلسفة اسلامی بیان می شود. در عین حال عرفان و فلسفه او تمایزات و مشخصات ویژة خود را هم دارد. او از ابراز ملاحظات خاص خود نسبت به فلسفة ملاصدرا و تصوف خانقاهی دریغ نمی ورزد. 

او گفتمان انقلابی-شیعی را با سنت فلسفی و عقلی و به خصوص میراث عرفانی به خوبی در می آمیزد. به این ترتیب می توان او را به عنوانِ یک شیعة انقلابی عارف و فیلسوف تعریف کرد. نوعی از تشیع سرخ و انقلابی که با زبان عرفان و کلام و فلسفة اسلامی بیان می شود.

عرفان، فلسفه، شعر و موسیقی در شطح زیبای فلسفی اش با نام "روایت شطح" نمود تام و تمامی دارد.

ناتورالیسم احمد عزیزی و سلمان هراتی ادامة ناتورالیسم عارفانه سپهری است با این تفاوت که رنگ و بوی مذهبی و اجتماعی اش به تبع متاثر شدن از انقلاب بیشتر است. 

بدین ترتیب تحلیل آثار احمد عزیزی، چیزی بیش از تحلیل آثار یک شاعر است. ذهن نقاد و وقاد، تعهد اجتماعی و اطلاعات فلسفی و دینی، روح متلاطم، پرسشگری و جویندگی و تخیل قوی او دست به دست هم داده اند تا در میان سه شاعر شاخص پس از انقلاب جایگاه ویژه ای پیدا کند. آن دو شاعر دیگر سلمان هراتی و قیصر امین پورند و اما در عرصة زبان، احمد عزیزی به واسطة تخیل قوی، مضمون یابی های غریب ، زبان روان و گفتارگونه، تداعی های مولاناگونه و استفادة نوآورانه و بدیع از واژگان و ترکیبات در جای نخست می نشیند.

در این نوشته مشخصات فلسفی، عرفانی، دینی، هنری و زبانی او را تحت عناوین مجزا بررسی خواهم کرد. 

آثار:

«کفشهای مکاشفه» 1367. 

«شرجی آواز» 1368.

 «خوابنامه و باغ تناسخ» 1371.

 «ترجمه زخم» 1370. 

 «باران پروانه» 1371. 

«رودخانه رؤیا» 1371. 

ملکوت تکلم مجموعه چهار مثنوی و مجموعه غزلیات .انتشارات روزنه   1372 .

روایت شطح انتشارات روزنه 1375.

«ناودان الماس» شامل اشعار نو و نیمایی و سپید. انتشارات نیستان سال 1387.

«قوس غزل»: غزل‌های احمد عزیزی است. انتشارات نیستان سال 1387.

«یک لیوان شطح داغ»: چاپ چهاردهم انتشارات نیستان سال 1390 .

«طغیان ترانه» شامل مثنوی‌های او. چاپ چهاردهم انتشارات نیستان در سال 1387 .

«خواب میخک»  در قالب مثنوی .

«شرجی آواز» 13 شعر در قالب مثنوی . انتشارات سوره مهر سال 1388  . 

روستای فطرت، ترانه های ایلیایی و...از دیگر آثار اوست.  

شاعری مطرح، جدی و تاثیر گذار

 محمد جواد محقق شاعر، نویسنده و پژوهشگر  درباره او چنین گفته است  : آشنایی بنده با احمد عزیزی شاعر انقلابی کرمانشاه به سال های دهه 50 و 60 می رسد یعنی همان سالهایی که وی در همدان سکونت داشت و در برخی نشریات محلی نیز خاطره اولین دیدارم با این شاعر انقلابی به چاپ رسید. چند سال پس از این آشنایی که احمد عزیزی در روزنامه جمهوری اسلامی در تهران و نشریه صحیفه در بخش ضمیمه های فرهنگی فعالیت داشت، با وی ارتباط بیشتری گرفتم و مطالب ادبی و فاخر این شاعر را در جراید دنبال کردم. عزیزی را می توان هم ردیف با شاعرانی چون یوسف علی میرشکاک و محمد علی محمدی که در روزنامه جمهوری فعالیت داشتند به عنوان نیروهای جوان شهرستانی با استعداد آن زمان برشمرد که جزو چهره های ادبیات در سالهای بعد قرار گرفتند.

اشعار او در ابتدا قالبی کلاسیک و زبانی کهنه را به خود گرفته بود اما اشعار سالهای بعد او که در «کفش های مکاشفه» به چاپ رسید کاملا متفاوت نشان داده شد و به عنوان شاعری مطرح، جدی و تاثیر گذار شناخته شد که ذهن و زبان بسیاری از هنرمندان را تحت تاثیر خود قرار داد. این دوره شعری که چند سال تداوم داشت یکی از درخشان ترین ادوار شعر احمد عزیزی و حتی شعر انقلابی است که سالها بعد نیز رگه هایی از استعداد و نوآوری در آن موج می زد.  احمد عزیزی علاوه بر شعر در حوزه نثر ادبی نیز ورود پیدا کرد و به تولید آثاری پرداخت که امروزه در قالب کتب شطحیات معروف شده است. به نظر امروزه شطحیات به معنای قدمایی خود نیست و تفاوت هایی با گذشته دارد که آثار این هنرمند کرمانشاهی چهره دیگری از این قالب هنری را به ما شناساند.شطحیات یا نثر ادبی احمد عزیزی را می توان پایه گذار نوع خاصی از این قالب ادبی دانست که رگه های عناصر فلسفی در لایه های زبان آن دیده می شود و با تصرف زبان و بیانی اثر بخش، مفاهیم جدیدی را خلق می کند. در این راستا و خلق این آثار شخص دیگری به این شیوه و در این مسیر گامی بر نداشته است و احمد عزیزی را می توان در حقیقت یگانه در این مسیر به حساب آورد.


6 درمان طبیعی با پوست تخم مرغ

تخم مرغ یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در تمام دنیا است که نه تنها موارد استفاده زیادی دارد بلکه حاوی مواد مغذی فراوانی است که برای بدن لازم و ضروری هستند. با وجود اینکه در برهه ای از زمان تصور می شد تخم مرغ غذای سالمی نیست و مصرف منظم آن باعث افزایش کلسترول می شود اما به مرور نتایج بررسی ها نشان داد که این ماده غذایی فوایدی ورای تصور دارد. اما آنچه اکثر افراد از آن غافل هستند فواید پوست تخم مرغ است. این پوست سفید رنگ به راحتی روانه سطل زباله می شود غافل از آنکه برای سلامتی مفید است. پوست تخم مرغ حاوی میزان زیادی کلسیم است به طوری که 90 درصد ترکیب آن را کلسیم تشکیل داده است. البته پوست تخم مرغ خواص و فواید دیگر نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

نوشیدنی پوست تخم مرغ برای سم زدایی از بدن

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در پوست تخم مرغ یک مکمل طبیعی به‌ ویژه برای سم زدایی از بدن محسوب می شوند.

مواد لازم

پوست تخم مرغ: 5 عدد

آب: 3 لیتر

روش تهیه

پنج عدد تخم مرغ را با دقت بشویید. بشکنید و پوست آنها را کنار بگذارید. این پوست ها را شسته و در هاون پودر کنید. این پود را داخل شیشه حاوی 3 لیتر آب بریزید. ترکیب را داخل یخچال بگذارید و اجازه دهید یک هفته استراحت کند. بعد از یک هفته می توانید هر روز دو لیوان از این نوشیدنی میل کنید.

نوشیدنی پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ درمانی برای مشکلات گوارشی

اگرچه به نظر عجیب می آید اما پوست تخم مرغ می تواند درمان مناسبی برای مشکلات مربوط به معده باشد. پوست تخم مرغ خواصی دارد که باعث تنظیم pH معده شده و ناراحتی های روزمره مربوط به این ارگان را برطرف می سازد. اگر اسید معده تان زیاد است و یا از مشکلاتی مانند ورم معده یا دردهای شکمی رنج می برید می توانید از این ماده استفاده کنید.

مواد لازم

پوست تخم مرغ: 1 عدد

قهوه: یک چهارم قاشق کوچک معادل 1.2 گرم

آب لیموترش: 1 قاشق معادل 10 میلی گرم

شیر: نصف لیوان معادل 100 میلی لیتر

روش تهیه

پوست تخم مرغ را در مخلوط کن یا هاون پودر کنید. این پود را با مقداری قهوه و آب لیموترش مخلوط کنید. شیر را روی حرارت قرار دهید و زمانی که داغ شدن ترکیب به دست آمده را به آن اضافه کنید و هم بزنید. روزانه دو مرتبه از این نوشیدنی (ترجیحاً با شکم خالی) میل کنید.

شربتی برای تقویت دستگاه ایمنی بدن

اگرچه به نظر عجیب می آید اما پوست تخم مرغ می تواند درمان مناسبی برای مشکلات مربوط به معده باشد. پوست تخم مرغ خواصی دارد که باعث تنظیم pH معده شده و ناراحتی های روزمره مربوط به این ارگان را برطرف می سازد

ترکیب پوست تخم مرغ با لیموترش و عسل شربتی به دست می دهد که برای از بین بردن علائم آنفلوانزا و سرماخوردگی مؤثر عمل می کند.

میزان بالای مواد مغذی موجود در این شربت باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن شده و میزان آنتی بادی ها را بالا می برد.

مواد لازم

پوست تخم مرغ: 7 عدد

آب لیموترش: 5 عدد

عسل: 2 لیوان معادل 672 گرم

آب: 1 لیتر

روش تهیه

پوست های تخم مرغ ها را مانند روش های قبل شستشو داده و پودر کنید تا مانند آرد شود. آب لیموترش ها را بگیرید و با این پودر ترکیب کنید. این ترکیب را داخل یخچال قرار دهید تا کاملاً ترکیب شوند. سپس یک لیتر آب و عسل را به آن اضافه کنید. مواد را هم بزنید و بگذارید در یخچال به مدت 1 هفته استراحت کند. بعد از این مدت می توانید روزانه سه مرتبه و هر بار یک قاشق از این شربت میل کنید.

پوست تخم مرغ و عسل و لیمو

پوست تخم مرغ برای التیام زخم ها

پرده شفاف و نازکی که قسمت داخلی پوست تخم مرغ را پوشانده است حاوی مواد مغذی است که التیام زخم‌های سطحی روی پوست را تسریع می بخشد. اگرچه پوست تخم مرغ به تنهایی نیز به اندازه کافی کارساز است اما ترکیب آن با کمی روغن زیتون خاصیت آن را بالا می برد.

مواد لازم

پوست تخم مرغ: 1 عدد

روغن زیتون: 1 قاشق کوچک

روش تهیه

پوست تخم مرغ را روغن زیتون بزنید و به طور مستقیم روی ناحیه زخم شده بگذارید. باید مطمئن شوید که لایه شفاف آن با پوست تماس داشته باشد این کار را هر روز دو مرتبه تکرار کنید.

پوست تخم مرغ تقویت کننده پوست های حساس

تأثیر ضدالتهابی و تسکین دهنده پوست تخم مرغ در درمان پوست های تحریک پذیر و حساس مؤثر است.

مواد لازم

ترکیب پوست تخم مرغ با لیموترش و عسل شربتی به دست می دهد که برای از بین بردن علائم آنفلوانزا و سرماخوردگی مؤثر عمل می کند. میزان بالای مواد مغذی موجود در این شربت باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن شده و میزان آنتی بادی ها را بالا می برد

پوست تخم مرغ: 1 عدد

سرکه سیب: یک چهارم لیوان معادل 62 میلی لیتر

آب: نصف لیوان معادل 125 میلی لیتر

روش تهیه

پوست تخم مرغ تمیز را پودر کرده و با سرکه سیب و نصف لیوان آب ترکیب کنید. اجازه دهید یک شب استراحت کند و روز بعد آن را با یک گلوله پنبه روی پوست بزنید. این کار برای تسکین خارش و حساسیت پوست مفید است و می توانید زمانی که لازم است استفاده از آن را تکرار کنید.

پوست تخم مرغ لایه برداری طبیعی

اگر طرفدار محصولات طبیعی هستید می توانید از پوست تخم مرغ برای از بین بردن سلول های مرده پوست استفاده کنید.

مواد لازم

پوست تخم مرغ: 1 عدد

سفیده تخم مرغ: 1 عدد

روش تهیه

پوست تخم مرغ را پودر کرده و با سفیده آن مخلوط کنید. این ترکیب را به پوست صورت بزنید و بگذارید تا خشک شود. سپس با ماساژ نرم و حرکات دورانی آن را از پوست جدا کنید. می توانید این کار را هر هفته یک‌ بار تکرار کنید.

توصیه می کنیم برای استفاده بهینه از خواص درمانی پوست تخم مرغ آن را قبل از پودر کردن به دقت شستشو دهید. چون ممکن است حاوی مواد زائد و فضولات و میکروب باشد. توصیه می شود از تخم مرغ های طبیعی و محلی استفاده کنید.


ممم