سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارتباط کاهش وزن و ابتلا به سرطان

طبق یافته های تحقیقاتی، زنان چاق و دارای اضافه وزن که وزن شان را کاهش می دهند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با اُفت پروتئین قرار دارند.

ارتباط کاهش وزن و ابتلا به سرطان

تاثیرکاهش وزن و ابتلا به سرطان

پروتئین هایVEGF, PAI-1 و PEDF موجب رشد عروق خونی می شوند، فرآیندی که برای رشد و گسترش تومورها لازم و ضروری است. محققان مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون سیاتل دریافتند هر چقدر زنان وزن بیشتری را از دست دهند، میزان کاهش این پروتئین ها هم بیشتر خواهد بود.

کاترین دوگان، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «تحقیق ما نشان می دهد که چقدر کاهش وزن در پیشگیری از ابتلا به سرطان اهمیت دارد.»

به گفته وی، به طور کلی کاهش وزن موجب کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه، روده و پروستات تا 20 درصد می شود. این موضوع می تواند ناشی از کاهش فاکتورهای التهابی ذخیره شده در بافت چربی و همچنین کاهش سطح این پروتئین ها باشد.

وی در ادامه توضیح می دهد: «این پروتئین ها همراه با وزن افزایش می یابند. زمانیکه افراد دچار اضافه وزن می شوند عروق خونی جدید باید اکسیژن و مواد مغذی را به چربی های ذخیره شده برسانند.» فرایند مشابه در مردان هم اتفاق می افتد.

دوگان عنوان می کند: «هنوز نمی توانیم بگوییم این فاکتورها موجب سرطان می شوند، اما معتقدیم این فاکتورها ممکن است موجب رشد تومورها شوند.»


شناخت شخصیت افراداز روی رفتار آنها

ما در اینجا برخی از رایج ترین رفتارها را که معیاری برای قضاوت شما می توانند باشد، برایتان آورده ایم.

شناخت شخصیت افراداز روی رفتار آنها

 خصوصیات شخصیتی افراد 

زمانی که دو نفر برای اولین بار همدیگر را ملاقات می کنند، به دنبال نشانه هایی برای شناخت شخصیت هم می گردند. از حالت دست گرفته تا شیوه جواب دادن به تلفن همراه، همگی راههایی هستند که به کمک آنها می توانید شخصیت طرف مقابل را تا حدودی تشخیص دهید.

شناخت شخصیت افراداز روی رفتار آنها


ما در اینجا برخی از رایج ترین رفتارها را که معیاری برای قضاوت شما می توانند باشد، برایتان آورده ایم.

حالت دست

 شناخت شخصیت افراداز روی رفتار آنها

از طریق حالت دست طرف مقابل،می توان شخصیت او را تشخیص داد

 

شما می توانید از طریق حالت دست طرف مقابل، شخصیت او را تشخیص دهید. افرادی که حرکات دست زیادی دارند، معمولا افرادی قدرتمند با اعتماد به نفس بالا هستند که دوست دارند خودشان را در مقابل دیگران بیان کنند در حالی که آنهایی که زیاد هنگام صحبت کردن دست خود را تکان نمی دهند، افرادی کم رو و بدون اعتماد به نفس هستند که به دنبال ساده ترین راه برای انجام کارهایشان می گردند.

وقت شناسی
آیا دیر سر قرارتان رسیده اید؟ این رفتار شما بر شخصی که منتظر شما مانده است، تاثیر منفی خواهد گذاشت. افرادی که وقت شناس هستند، افراد با انگیزه ای هستند که ساختار ذهنی منظمی دارند و برای لحظه به لحظه زندگی خود ارزش قائلند در صورتی که افراد وقت نشناس، افراد بی ملاحظه ای هستند که همیشه در حال دویدن به این طرف و آن طرف اند و تمام کارهای خود را در دقیقه 90 انجام می دهند.

طرز برخورد با کارکنان رستوران

 شناخت شخصیت افراداز روی رفتار آنها

از طرز برخورد افراد با گارسن های رستوران، کارمندان هتل می توانید شخصیت او را تشخیص دهید

 

سعی کنید هیچگاه با فردی که با کارمندان رستوران بد برخورد می کند، قرار ملاقات نگذارید. شما از طرز برخورد افراد با گارسن های رستوران، کارمندان هتل و نگهبانان می توانید تشخیص دهید که آیا طرف مقابل تان فرد مودبی است یا خیر. افرادی که شغل دیگران را معیار احترام گذاشتن به آنها قرار می دهند، افراد قابل اعتمادی نیستند.

طرز نگاه هنگام نوشیدن
تحقیقیات نشان داده افرادی که هنگام نوشیدن قهوه یا چای، به داخل فنجان نگاه می کنند، افرادی درونگرا، ایده آلیسم، آگاه و متمرکز هستند. اما فردی که به لبه های فنجان نگاه می کند، فردی است که بسیار تحت تاثیر دیگران قرار می گیرد و نسبت به اتفاقات اطراف خود آگاه است. بی خیالی، برونگرایی و قابل اعتماد نیز از دیگر خصوصیات شخصیتی این دسته است. آنهایی که هنگام نوشیدن نیز چشمان خود را می بندند، افرادی هستند که در زندگی درد و رنج کشیده اند اما سعی می کنند خودشان را با خوشی ها سرگرم کنند.

جویدن ناخن ها
بله، این یک نشانه است. تحقیقات نشان داده افرادی که ناخن های خود را می جوند یا با موهای خود بازی می کنند یا حتی پوست تن خود را می خارانند، تمایل به کمال گرایی دارند و نمی توانند آرامش خود را به طور کامل حفظ کنند.

دست خط
فرقی نمی کند که شما یک نامه عاشقانه بنویسید یا یک لیست خرید روزانه، دست خط شما می تواند شخصیت شما را لو دهد.

افرادی که هنگام نوشتن فشار زیادی به خودکار می آورند افرادی لجوج هستند که از اعتماد به نفس بالایی نیز برخوردارند. اگر کلمه های نوشته شده درشت و بزرگ باشند، شما فردی مردم محور هستید در حالی که دست خط ریز و کوچک نشان از درون گرایی شما دارد.

اگر دست خط شما به سمت راست شیب داشته باشد، شما فردی احساساتی و مهربان هستید اما اگر شیب آن به سمت چپ باشد، درونگرایی از خصوصیات اخلاقی شما است. دست خط های صاف نیز نشانه عملگرایی می باشد.

چک کردن گوشی

شناخت شخصیت افراداز روی رفتار آنها

چک کردن گوشی و زمان ومکان استفاده از آن می تواند شخصیت شما را آشکار کند

 

چک کردن گوشی و این که چه زمان و مکانی گوشی خود را از جیب یا کیف تان در می آورید، می تواند شخصیت شما را آشکار کند. اگر فردی هستید که مدام شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک یا ایمیل خود را چک می کنید، نشان می دهد که شما در مورد مسائل عاطفی ثبات ندارید و مدام حال و هوایتان تغییر می کند.

تماس چشمی
برقرار نکردن تماس چشمی نشان دهنده عدم اعتماد به نفس است و این که فرد بر رفتارهای خود کنترل نداشته و همیشه برای انجام کارهایش نیاز به یک تلنگر از سوی اطرافیان دارد. اینگونه افراد اراده ای ضعیف دارند.

اما از طرف دیگر افرادی که اعتماد به نفس زیادی دارند، از برقرار کردن تماس چشمی واهمه ای ندارند و هنگام صحبت با دیگران به مدت طولانی تری به چشم های طرف مقابل خیره می شوند. اینگونه افراد در برقراری روابط اجتماعی با دیگران موفق تر هستند.


با افراد خسیس اینگونه رفتار کنید

خسیس یعنی کسی که از خرج کردن مال خودداری می‌کند آن هم زمانی که به چیزی خودش ویا اطرافیانش نیاز دارند.

با افراد خسیس اینگونه رفتار کنید

مشکلات خساست


خسیس یعنی کسی که از خرج کردن مال خودداری می‌کند آن هم زمانی که به چیزی خودش ویا اطرافیانش نیاز دارند.

 با افراد خسیس اینگونه رفتار کنید

همه ما آدم‌هایی را سراغ داریم که پول به جانشان بند است و آنقدر ناخن خشکی می‌کنند و سخت می‌گیرند که نفس اطرافیانشان را می‌برند و از زندگی سیرشان می‌کنند. زندگی با کسی که همه فکرش در خرج نکردن و لذت نبردن از زندگی خلاصه شده کار واقعا سختی است. کسی که خسیس است نه خودش از زندگی لذت می‌برد و نه می‌گذارد کسانی که با او هستند طعم خوش زندگی را بچشند مثل این‌که آنها نه فقط در پول خرج کردن که از دیدن خوشی دیگران هم تنگ نظری می‌کنند.

شاید زمان مجردی، خساست مشکلات فراوانی را برای فرد خسیس ایجاد کند که مهم‌ترین آن، جدا ماندن از جمع و تنها ماندن است. در واقع خساست اجازه نمی‌دهد اندکی از درآمد شخصی‌مان را صرف رفت و آمد یا خرید هدیه برای دیگران کنیم و در برنامه‌های دسته‌جمعی حاضر شویم. به این ترتیب، هر لحظه بیش از قبل از جمع فاصله می‌گیریم و در نهایت به فردی منزوی تبدیل می‌شویم. تا اینجای قضیه، فقط خودمان ضرر می‌کنیم؛ ولی بعد از ازدواج، وضعیت کاملا فرق می‌کند چون پای نفر دیگری هم در میان است.

بعد از تشکیل خانواده، خسیس بودن یکی از طرفین، به شدت بر روابط زوجین و رابطه آنها با یکدیگر تاثیر می‌گذارد؛ تا حدی که شاید به جدایی بینجامد؛ مگر آنکه هر دو نفر (زن و شوهر) مبتلا به مشکل خساست باشند تا بتوانند از بودن در کنار هم لذت ببرند.

مهم‌ترین مشکلات زندگی افراد خسیس با خانواده (همسر و فرزندان) :
- ناتوانی در برقراری ارتباط عاطفی؛ این افراد حتی نمی‌توانند از ساده‌ترین کلمات محبت‌آمیز برای بیان احساسات خود استفاده کنند. جالب اینکه اگر هم از این کلمات استفاده کنند، آزادی و آرامش در رفتارشان دیده نشده و همیشه حالتی از گرفتگی و ناراحتی در رفتار آنها مشاهده می‌شود.

- به نظر آنها خرید هر چیزی غیر ضروری است و بهتر است به جای آن در بانک پول پس‌انداز شود. خرید هدیه هم که اصلا محلی از اعراب ندارد و دور ریختن پول به حساب می‌آید. در مواقع اجبار هم پرداخت نقدی، بهتر از هر هدیه‌ای است.

- فاصله عمیقی در روابط زن و شوهر دیده می‌شود؛ سایه دائمی خساست در زندگی مشترک، باعث جدایی آنها از هم می‌شود چون یکی از طرفین نمی‌تواند نیازهای عاطفی و روحی- روانی طرف مقابل را برآورده کند. بگذریم از اینکه رفع نیازهای دیگر به طور کامل از یاد رفته است.

- ارتباط زن و شوهر به بحث‌ها و رفع نیازهای مالی محدود می‌شود. در نهایت نیز برای رفع هر نیاز- پس از یک جدال طولانی – باید همه افراد خانواده از چهارچوبی که فرد خسیس تعیین می‌کند، پیروی کنند.

- والد یا والدین (بسته به اینکه کدام‌یک به بیماری خساست دچار باشند) همواره از رفتارها و تلاش‌های فرزندشان در هر زمینه‌ای ناراضی هستند. این نارضایتی از مسائل درسی تا کارها و رفتارهای روزمره آنها را شامل می‌شود. اما این والدین برخلاف والدین کمال گرا - که برای موفقیت فرزندشان هزینه کرده و آنها را همراهی می‌کنند - هیچ تلاش و کمکی برای پیشرفت بیشتر فرزندشان نمی‌کنند و فقط توقع دارند.

- مردان یا زنان خسیس هر مسئله‌ای را با مسائل مالی می‌سنجند و «پول و درآمد» مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در زندگی آنهاست. مثلا معیار محبتشان، مبلغ، کیفیت یا نوع هدایای خریداری شده است، نه زیبایی این کار.

- تصمیم‌گیری برای خرید هر وسیله ساده‌ای برای منزل باید با اجازه زن یا شوهر خسیس باشد. برای صدور این اجازه هم باید همیشه دلیل قانع‌کننده‌ای وجود داشته باشد؛ دلیلی که بتواند فرد خسیس را قانع کند. به این ترتیب، طرف مقابل از هر خریدی منصرف می‌شود.

- رفتارها آزادانه نیست؛ ترس از بروز واکنشی نامطلوب از سوی فرد خسیس بر همه رفتارها و روابط سایه افکنده و آزادی عمل را از همه افراد خانواده - به ویژه همسر - سلب کرده است.

- این افراد در برآوردن نیازهای فردی‌شان هم امساک می‌کنند؛ تا حدی که سلامتی‌شان هم در معرض خطر قرار می‌گیرد.

با افراد خسیس اینگونه رفتار کنید

به‌خاطر بسپاریم که بیماری فرد خسیس هیچ گاه درمان نمی‌شود

 

راهکارهایی برای رفتار با همسر خسیس
- اول از همه به‌خاطر بسپاریم که بیماری همسر خسیس ما هیچ گاه درمان نمی‌شود؛ بنابراین فقط باید تلاش کنیم تا رفتار او را تعدیل و ترمیم کنیم. درمان قطعی‌ای برای این بیماری وجود ندارد؛ فقط با این شیوه‌ها می‌شود با او مدارا کنیم:

- طبیعت افراد خسیس را باور کنید و بپذیرید که به بیماری خساست دچار هستند. این باور باعث می شود تا رفتارهای آن ها برایتان قابل تحمل باشد.

- پیش از خرید هر وسیله ای برای منزل با همسرتان مشورت کنید. با وجود اختلاف نظر، مشورت کردن ضروری است تا پس از خرید با لجبازی او روبه رو نشویم. به این ترتیب، مانع از بروز جنجال می شویم.

- بعضی افراد مبتلا به خساست، تلاش می کنند تا این صفت نامناسب را اصلاح کنند. در این صورت با درک مشکل شان باید به آن ها کمک کنیم. نباید این افراد را مسخره کنیم یا دائم از آن ها ایراد بگیریم. بلکه باید کنارشان باشیم تا با کمک هم به تدریج بر مشکل غلبه کنیم.

- افراد خسیس با وجودی که ممکن است سلیقه خوبی داشته باشند اما برای خرید هر چیزی، ابتدا به مبلغ آن توجه می کنند؛ بنابراین به جای دلخور شدن یا مسخره کردن همسرتان، از او تشکر کنید.

- همین که او هزینه ای را بابت خرید چیزی پرداخت کرده، کافی است. تشکر شما نوعی تشویق برای تکرار این رفتارهای مثبت و از بین رفتن برخی مشکلات رفتاری همسرتان است.

- زمانی که از رفتار همسرتان غمگین و عصبانی می شوید، ناراحتی تان را ابراز کنید، البته نه با دعوا و جنجال بلکه به او توضیح دهید که از رفتارهای او ناراحت می شوید و خجالت می کشید. این توضیح و ابراز ناراحتی ما به شکل منطقی، تلنگری برای تجدیدنظر در رفتارهای نامناسب اوست.


علل به وجود آمدن مننژیت / علائم، پیشگیری و درمان آن

برای مننژیت باکتریایی، آنتی بیوتیک تجویز می شود. نوع آنتی بیوتیک بستگی به باکتری دارد که باعث عفونت شده است

علل به وجود آمدن مننژیت / علائم، پیشگیری و درمان آن

علل

باکتری

ویروس

قارچ

تحریکات شیمیایی

حساسیت به دارو

سرطان ها

آسیب جسمی

علائم بیماری

تب و لرز

تغییرات ذهنی

تهوع و استفراغ

حساسیت به نور

سردرد شدید

سفتی گردن

بی قراری

برآمدگی استخوان جمجمه

کاهش هوشیاری

تحریک پذیری کودکان

تنفس سریع

قوس سر و گردن به عقب
مننژیت باکتریایی کشنده است. در موارد غیر کشنده، معلولیت دائمی می دهد و شامل قطع عضو و یا زخم شدید می باشد

انواع مننژیت

مننژیت باکتریایی : نیاز به بستری کردن فوری در بیمارستان دارد. بسیار خطرناک و کشنده می باشد. هنگامی که باکتری وارد خون شود، باعث تخریب دیواره عروق خونی می شود و موجب خونریزی در پوست و اعضای داخلی می شود.

علائم شامل: تب، خستگی، تهوع، سردی دست ها و پاها، لرز سرد، درد شدید عضلات و مفاصل، درد سینه و یا شکم، تنفس سریع، اسهال و در مراحل بعدی بثورات پوستی است.

این نوع مننژیت، در کمتر از چند ساعت فرد را از پا درمی آورد. در موارد غیر کشنده، معلولیت دائمی می دهد و شامل قطع عضو و یا زخم شدید می باشد.

علائم مننژیت باکتریایی بعد از 3 تا 7 روز ظاهر می شود.

در نوزادان تازه متولد شده ممکن است علائمی همچون: تب، سردرد و سفتی گردن وجود نداشته باشد و یا به سختی متوجه این علائم شویم.

نوزادان مننژیتی ممکن است دارای علائم زیر باشند:

غیرفعال، تحریک پذیر، استفراغ و کاهش اشتها.

در کودکان، پزشک عکس العمل کودک را می بیند و تشخیص می دهد که کودک دچار مننژیت شده است یا نه.

اگر چه علائم اولیه مننژیت باکتریایی و ویروسی شبیه هم می باشند، علائم بعدی مننژیت باکتریایی نظیر تشنج و کما بسیار خطرناک می باشد.

مننژیت ویروسی : خفیف تر است و غالبا بیشتر از مننژیت باکتریایی رخ می دهد. این نوع، ناشی از عفونت روده ای می باشد. معمولا در اواخر تابستان و اوایل پاییز ایجاد می شود. غالبا بچه های کمتر از پنج سال و بزرگسالان زیر 30 سال را دچار می کند. علائم این نوع مننژیت در نوزادان و بزرگسالان با هم تفاوت دارد.

علائم در نوزادان شامل تب، تحریک پذیری، بد غذایی و سخت بیدار شدن است.

علائم در بزرگسالان شامل تب بالا، سردرد شدید، سفتی گردن، حساسیت به نور، خواب آلودگی و یا مشکل در بیدار شدن، تهوع و استفراغ، و کاهش اشتها است.

علائم این نوع مننژیت معمولا 7 تا 10 روز طول می کشد.

مننژیت قارچی : علائم این مننژیت بسیار شبیه به انواع دیگر مننژیت می باشد. به هر حال، این علائم به تدریج ظاهر می شوند. علائم مشترک شامل سردرد، تب، تهوع و سفتی گردن می باشد. علائم اختصاصی این نوع مننژیت عبارتند از: عدم دوست داشتن نور، تغییر در وضعیت ذهنی، گیجی، توهم و تغییرات شخصیتی. 

افراد در معرض خطر

حدود 10 درصد بیماران، می میرند. در موارد غیر کشنده، افراد دچار آسیب مغزی، از دست دادن اندام و یا ناشنوایی می گردند.

همه افراد می توانند به این بیماری مبتلا شوند.

نوزادان کمتر از یک ماه به علت اینکه هنوز سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

افرادی که در تماس با بیمار دچار مننژیت ویروسی می باشند، شانس زیادی برای مبتلا شدن به این عفونت را دارند، اما بیماری آنها شبیه عوارض مننژیت نمی باشد.
تشخیص زودهنگام و درمان به موقع مننژیت باکتریایی، از آسیب دائمی عصبی جلوگیری می کند

راه های تشخیص

کشیدن مایع مغزی نخاعی

آزمایش خون

عکسبرداری قفسه سینه

سی تی اسکن سر

رنگ آمیزی خاص

درمان

برای مننژیت باکتریایی، آنتی بیوتیک تجویز می شود. نوع آنتی بیوتیک بستگی به باکتری دارد که باعث عفونت شده است.

بیماران مبتلا به مننژیت ویروسی، به خودی خود، بعد از  7 تا 10 روز بهبود می یابند.

بیماران مبتلا به مننژیت قارچی، داروهای ضد قارچ با دوز بالا دریافت می کنند.

افراد با سیستم ایمنی ضعیف، مانند: بیماران ایدزی، دیابتی و یا سرطانی، غالبا نیاز به درمان طولانی تری دارند.

دیگر داروها و مایعات داخل وریدی درمان کننده علائمی همچون: ورم مغز، شوک و تشنج می باشد.

برخی از بیماران بر اساس شدت بیماری و نیاز به داروها، باید در بیمارستان بستری شوند.

عوارض

آسیب های مغزی

تجمع مایع بین جمجمه و مغز

کاهش شنوایی

هیدروسفالی

تشنج

پیشگیری

– تزریق واکسن هموفیلیس نوع  B در کودکان جلوی یک نوع از مننژیت را می گیرد.

– واکسن کونژوگه پنوموکوک : در حال حاضر در دوران کودکی ایمن سازی می کند و در پیشگیری از مننژیت پنوموکوکی موثر است.

– کارگران خانه و دیگران در تماس با بیماران مبتلا به مننژیت مننگوکوکی، برای جلوگیری از عفونی شدن، باید آنتی بیوتیک دریافت کنند.

– استراحت کافی کنید.

– در تماس با افراد آلوده نباشید.

–  گوشت ها را کاملا بپزید و از مصرف پنیر ساخته شده از شیر غیراستریلیزه اجتناب کنید.

– دست های خود را پس از دستشویی، تعویض پوشک، سرفه و پاک کردن بینی کاملا بشویید.

– دستگیره های درب را با آب و صابون بشویید و ضدعفونی کنید.

– از بوسیدن و به اشترک گذاشتن لیوان، قاشق، چنگال، بشقاب و ماتیک با افراد آلوده خودداری کنید.

– از گزش پشه و حشرات دیگر که می تواند حامل بیماری باشد، اجتناب کنید.

– موش ها را از محل زندگیتان دور کنید.

واکسن مننگوکوک برای افراد زیر توصیه می شود:

– نوجوانان در سنین 11 تا 12 سال و نوجوانان در سن 15 سال که هنوز واکسن نزده اند.

– تمام دانشجویان سال اول که در خوابگاه زندگی می کنند و هنوز واکسینه نشده اند.

– کودکان دارای دو سال و بیشتر که طحال ندارند و یا دارای مشکلات سیستم ایمنی هستند.

– افرادی که به کشورهایی که در آنها، مننژیت مننگوکوک شایع است، سفر می کنند.

– در برخی جوامع که شیوع این مننژیت زیاد است.


زنگ خطر سرطان های زنانه را بشناسید

کنترل وزن مناسب یکی از بهترین راه های پیشگیری است. متأسفانه احتمال ابتلای زنان دارای اضافه وزن و چاق به سرطان رحم بیش از سه برابر دیگر زنان است

زنگ خطر سرطان های زنانه را بشناسید

سرطان هایی که خانم ها را تهدید میکند

می خواهیم با خطرناک ترین سرطان هایی که سلامت بانوان را تهدید میکنند آشنا شویم راههای مختلف پیشگیری از ایجاد اینگونه سرطان های زنانه کدامند بهترین روش های مقابله با این عارضه های خطرناک و مرگ آور را در ادامه مطلب برایتان خواهیم گفت.

سرطان یکی از وحشتناک ترین واژه هایی است که به گوش مان می رسد. وجود ژن معیوب و بسیاری عوامل دیگر موجب درگیر شدن افراد با انواع سرطان می شود. حدود دو سوم از سرطان هایی که منجر به مرگ شده اند قابل پیشگیری بوده اند. از همین رو پنج سرطان شایع در بین زنان سراسر جهان را معرفی می کنیم و راه های پیشگیری از ابتلا به آن ها را نشان می دهیم.

سرطان روده ی بزرگ

تقریبا تعداد زنان و مردان مبتلا به سرطان روده ی بزرگ در جهان یکسان است. خبر خوب اینکه این بیماری تقریبا به طور کامل قابل پیشگیری می باشد.

به طور منظم وضعیت خود را چک کنید. در حال حاضر استانداردترین راه بررسی وضعیت روده، کولونوسکوپی است و باید با شروع سن 50 سالگی، هر ده سال یک بار این کار صورت بگیرد. در طی فرایند کولونوسکوپی، یک لوله ی باریک وارد روده بزرگ می شود و از این طریق پزشک نه تنها می تواند وجود سرطان روده ی بزرگ را شناسایی نماید، بلکه وجود پولیپ روده که ممکن است در نهایت منجر به سرطان شود را نیز تشخیص می دهد و برای درمان آن اقدام می نماید.
خوشبختانه از حدود ده سال قبل، آمار مبتلایان به سرطان سینه به لطف هورمون درمانی در زمان یائسگی در حال کاهش است

گزینه ی دیگر، تست غربالگری وجود خون در مدفوع است. در این فرایند در صورت وجود خون احتمال سرطان داده می شود.

تست بعدی، بررسی دی ان ای و بررسی جهش های احتمالی که موجب سرطان روده ی بزرگ می شوند است.

سرطان تیروئید

احتمال بروز سرطان تیروئید نسبت به حدود بیست سال پیش دو برابر شده است. گاهی این سرطان به طور کاملا اتفاقی تشخیص داده می شود، برای مثال گاهی ام آر آی و سی تی اسکن هایی که به منظور بررسی مشکلاتی نظیر میگرن های مکرر و درد گردن انجام می گیرند، سرطان تیروئید را نشان می دهند و فرد به طور اتفاقی متوجه سرطانی شدن تیروئید خود هم می شود. درست است که آمار مبتلایان به این بیماری سر به فلک می کشد اما آمار مرگ و میر ناشی از آن تقریبا ثابت است.

هیچ وقت برای درمان های بزرگ عجله نکنید. اگر پزشک یک ندول کوچک در تیروئید را تشخیص داد نیاز به جراحی وجود ندارد، اما در صورت نیاز به عمل جراحی پزشک اغلب نیمی از غده ی تیروئید را خارج می کند و در این حالت فرد حتی نیاز به مصرف قرص حاوی هورمون تیروئید مصنوعی پیدا نمی کند.

اگر ندول (توده) کمتر از یک سانتی متر باشد، نیاز به حذف همه ی تیروئید و مصرف مادام العمر هورمون های مصنوعی است. این راه البته خطراتی مانند احتمال آسیب به تارهای صوتی را دارد.

سرطان سینه

آمار ابتلا به سرطان سینه بالاست، به طوری که در برخی کشورها از هر هشت زن یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شود. خوشبختانه از حدود ده سال قبل، آمار مبتلایان به این بیماری به لطف هورمون درمانی در زمان یائسگی در حال کاهش است .

انجام ماموگرافی های منظم بسیار مهم است. پیشنهاد می شود از 45 سالگی به بعد این کار به طور منظم انجام بگیرد. تحرک بدنی کم، وزن بالا، مصرف چربی زیاد به خصوص غذاهای حیوانی چرب و مصرف الکل احتمال ابتلا را بسیار بالا می برد.

سرطان اندومتر

به این نوع سرطان، سرطان رحم نیز می گویند که به ویژه زنان یائسه را درگیر می کند و متوسط سن ابتلا به این بیماری شصت سال است. افسوس که در این زمان دیگر تست های تشخیصی فایده ای نخواهند داشت.

کنترل وزن مناسب یکی از بهترین راه های پیشگیری است. متأسفانه احتمال ابتلای زنان دارای اضافه وزن و چاق به سرطان رحم بیش از سه برابر دیگر زنان است. سلول های چرب هورمون استروژن تولید می کنند که می تواند احتمال ابتلا به سرطان را بالا ببرد.

اگر در دوران قبل از یائسگی به سر می برید و از بارداری جلوگیری می کنید استفاده از قرص ضد بارداری فقط تا پنج سال خطر ابتلا به سرطان اندومتر را تا 25 درصد کاهش می دهد.

سرطان ریه

تعداد زنان مبتلا به سرطان ریه نسبت به چهار دهه ی گذشته حدود 90 درصد افزایش یافته است. نکته ی تکان دهنده اینجاست که نیمی از زنان مبتلا هرگز سیگار نکشیده اند! دلیل این موضوع هنوز به شکل یک راز باقی مانده است. یک تئوری این است که سلول های ریه زنان بیشتر در معرض دود قرار می گیرند و تئوری دوم اینکه استروژن به سلول های سرطانی کمک می کند تا بیشتر رشد کنند.

هرگز سیگار نکشید و خود را از دود سیگار دیگران هم دور کنید که می تواند تا سی درصد احتمال ابتلا به سرطان را بالا ببرد. اگر شما سابقا یک فرد سیگاری بودید و یا زیاد در معرض دود آن هستید با پزشک خود راجع به این موضوع گفتگو کنید، زیرا مصرف 325 میلی گرم آسپرین در روز می تواند از شما محافظت نماید.