استفتا از امام خامنه ای/آیا رقص زنان در برابر مردان جایز است؟
در خصوص انواع رقص، رقص زن برای شوهر، رقص مرد در برابر زن، رقصهای محلی، شرکت در مجالس عروسی که در آن رقص وجود دارد، رقص در مجالس زنانه، رقص دستهجمعی مردان و .... سؤالات متعددی در قالب استفتاء از مقام معظم رهبری شده است که در ادامه متن کامل این سؤالات و پاسخ معظمله آمده است:
س 1167: آیا رقص محلى در عروسىها جایز است؟ شرکت در این مجالس چه حکمى دارد؟
ج:اگر رقص بهگونهاى باشد که باعث تحریک شهوت شده ویا مستلزم فعل حرام یا ترتّب مفسدهاى باشد، جایز نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامىباشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.
س 1168: رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسیقى حرام است یا حلال؟ و در صورتى که حرام باشد، آیا ترک مجلس بر شرکت کنندگان واجب است؟
ج: رقص بهطور کلى اگر بهگونهاى باشد که شهوت را تحریک کند و یا مستلزم کار حرام و یاترتّب مفسدهاى باشد، حرام است و تَرک آن مجلس به عنوان اعتراض بر کار حرام، چنانچه مصداق نهى از منکر محسوب شود، واجب است.
س 1169: رقص محلى مرد براى مرد و زن براى زن و یا مرد در بین زنان و زن در بین مردان، چه حکمى دارد؟
ج: اگر بهگونهاى باشد که شهوت را تحریک کند و یا مستلزم فعل حرام یا ترتّب مفسدهاى باشد و یا زن در بین مردان بیگانه برقصد، حرام است.
س 1170: رقص دستهجمعى مردان چه حکمى دارد؟ مشاهده رقص دختران خردسال از تلویزیون و غیر آن چه حکمى دارد؟
ج: اگر رقص بهگونهاى باشد که موجب تحریک شهوت شود و یا مستلزم کار حرامى باشد، حرام است، ولى اگر نگاهکردن به آن باعث تأیید، فرد گناهکار و تجّرى او و ترتّب فساد نشود، اشکال ندارد.
س 1171: رقص مرد براى مرد و زن براى زن چه حکمى دارد؟ اگر رفتن به عروسى به خاطر احترام به عادتهاى اجتماعى باشد آیا به علت احتمال وجود رقص اشکال شرعى دارد؟
ج: بهطور کلى اگر رقص بهگونهاى باشد که منجر به تحریک شهوت شود یا مستلزم فعل حرام یا ترتّب مفسدهاى باشد، حرام است. ولى اصل شرکت در عروسىهایى که احتمال رقص در آنها وجود دارد تا زمانى که به عنوان تأیید، مرتکب کار حرام محسوب نشود و موجب ابتلا به حرام هم نشود، اشکال ندارد.
س 1172: آیا رقص زن براى شوهرش یا مرد براى همسرش حرام است؟
ج: اگر رقص زن براى شوهرش یا برعکس، همراه ارتکاب حرامى نباشد، اشکال ندارد.
س 1173: آیا رقصیدن در جشن عروسى فرزندان جایز است هرچند توسط پدران یا مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد؟
ج: اگر از نوع رقص حرام باشد، حرام است. هرچند توسط پدران و مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد.
س 1174: زن شوهردارى در عروسیها بدون اطلاع شوهرش در برابر بیگانگان مىرقصد و این عمل را چندین بار تکرار کرده و امر به معروف و نهى از منکر شوهرش در او اثر نمىکند، تکلیف چیست؟
ج: رقص زن در برابر بیگانگان مطلقاً حرام است و خارج شدن از منزل بدون اجازه شوهر هم فى نفسه حرام است و موجب نشوز و محرومیت از استحقاق نفقه نیز مىگردد.
س 1175: رقص زنان در برابر مردان در مجالس عروسى روستایى که آلات موسیقى در آنها بکار مىرود چه حکمى دارد؟ و تکلیف ما دربرابر آن چیست؟
ج: رقص زنان در برابر بیگانگان و همچنین هر رقصى که موجب مفسده و برانگیخته شدن شهوت گردد، حرام است و بکارگیرى آلات موسیقى و گوشدادن به آنها هم اگر بهصورت لهوى و مطرب باشد، حرام است و وظیفه مکلّفین در این موارد نهىازمنکر است.
س 1176: رقص کودک ممیّز در مجالس زنان یا مردان، اعم از اینکه پسر باشد یا دختر، چه حکمى دارد؟
کودک غیربالغ چه پسر و چه دختر تکلیفى ندارد ولى سزاوار نیست افراد بالغ او را تشویق به رقص کنند.
س 1177: ایجاد مراکزى براى آموزش رقص چه حکمى دارد؟
ج: ایجاد مراکز تعلیم و ترویج رقص با اهداف نظام اسلامى منافات دارد.
س 1178: رقص مردان در برابر زنانى که از محارم آنان هستند و همچنین رقص زنان در برابر مردانى که از محارم آنان هستند، اعم از اینکه سببى باشند یا نسبى، چه حکمى دارد؟
ج: در رقص حرام فرقى بین مرد یا زن نیست و همچنین فرقى نمىکند که در برابر محرم باشد یا در برابر نامحرم.
س 1179: آیا مبارزه نمایشى با عصا در عروسىها جایز است؟ اگر همراه آن آلات موسیقى بکار روند چه حکمى دارد؟
ج: اگر بهصورت بازى ورزشى تفریحى باشد و در آن خوف خطر بر جان انسان نباشد، فىنفسه اشکال ندارد، ولى بکارگیرى آلات موسیقى به نحو لهوى و طربآور، به هیچ وجه جایز نیست.
س 1180: «دبکة» چه حکمى دارد؟ (نوعى رقص محلى است که در آن افراد دستها را به هم انداخته و بهگونهاى هماهنگ پاهاى خود را همراه با پرش و حرکات بدنى به زمین مىکوبند که صداى شدید و منظمى ایجاد مىکند.)
ج: دبکة حکم رقص را دارد. بنا بر این اگر بهگونهاى باشد که شهوت را تحریک کند یا همراه با استفاده از آلات لهو و بصورت لهوى باشد و یا فسادى بر آن مترتّب شود، حرام است و در غیر این صورت اشکال ندارد.