سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طبیعی ترین راه درمان کبد چرب با طب سنتی / کبد چرب چه علائمی دارد

درمان کبد چرب با طب سنتی

درمان کبد چرب با طب سنتی

درمان کبد چرب با طب سنتی

کبد چرب بیماری شایعی است که این روزها خیلی از آن رنج می برند که متاسفانه عامل اصلی این نوع بیماری، عدم رعایت تغذیه سالم و افراط در مصرف غذاهای چرب و مضر است که اگر به موقع کنترل و مداوا نشود مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

 کبد چرب بیماری شایعی است که این روزها خیلی از آن رنج می برند که متاسفانه عامل اصلی این نوع بیماری، عدم رعایت تغذیه سالم و افراط در مصرف غذاهای چرب و مضر است که اگر به موقع کنترل و مداوا نشود مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

افراط در خوردن عرقیجات سرد عامل تشدید کبد چرب است. طبع کبد گرم و تر است و وقتی افراد به صورت افراطی عرقیجات با مزاج سرد می خورند طبع کبد تغییر پیدا می کند و به صورت کبد تنبل و چرب در می آید. متاسفانه برخی ها به مردم که مشکل کبد دارند عرق شاه تره یا کاسنی می دهند و این باعث تشدید کبد چرب می شود، در حالی که زمانی بهتر است کاسنی یا شاه تره مصرف شود که کبد بیش از اندازه داغ شده باشد که با مشورت پزشک مجاز به مصرف آن هستند.

چربی زیاد و خوردن آب یخ در وسط غذا یکی از عوامل به وجود آمدن کبد چرب است که متاسفانه خیلی از افراد این دو مورد را رعایت نمی کنند. گیاه خار مریم به دلیل طبع گرم، بهترین گیاه برای درمان کبد چرب است. همچنین عرق نسترن و عناب و سیاهدانه برای کبد چرب مفید هستند.

ریسک کبد چرب در افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر از افراد لاغر است. بنابراین کسانی که بیماری چاقی و اضافه وزن دارند باید خیلی مواظب باشند که با تغذیه سالم و ورزش از این بیماری پیشگیری کرده یا آن را کنترل کنند. متاسفانه کودکان و جوانان این روزها به سمت غذاهای فست فودی و آماده روی آورده اند که از دیدگاه طب سنتی رد شده است و همین عامل اصلی ایجاد کبد چرب است. در حالی که مصرف سبزیجات، خام خوری و پرهیز از مصرف غذاهای آماده و چرب در پیشگیری از این بیماری موثر است.

درمان کبد چرب با طب سنتی

 
کبد از اعضای رییسه بدن است و نقش اساسی در بدن ایفا می کند. یکی از عوامل دیگر در آسیب رساندن به کبد، استرس و اضطراب است که امروزه متاسفانه خیلی ها دچار آن هستند. بسیاری از افراد تا زمانی که بیماری سراغ شان نیامده، مراقب وضعیت بدن و سلامت خود نیستند. شاید مصرف بی رویه انواع و اقسام فست فودها، استعمال دخانیات و عدم تحرک نمونه بسیار خوبی از همین بی توجهی افراد نسبت به بدن است، با این وجود می توان با انجام مجموعه ای از کارها جلوی ابتلا به خیلی از بیماری ها را گرفت.

برای مثال کبد چرب یکی از بیماری هایی است که می توان تا حد زیادی از آن پیشگیری کرد. کبد چرب بیماری شایعی است و با شهرنشینی و زندگی ماشینی روز به روز هم بر تعداد مبتلایان اضافه می شود. دکتر فاطمه نجات بخش، متخصص طب سنتی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران این بیماری را از نگاه طب سنتی بررسی می کند.

نگاه طب کلاسیک به کبد چرب با نگاه طب سنتی به این بیماری متفاوت است. کبد چرب از نظر طب کلاسیک زمانی اتفاق می افتد که افزایش و تجمع چربی در بافت کبد وجود داشته باشد و گاهی همین مسئله می تواند باعث به وجود آمدن بدخیمی در کبد (سرطان) یا سیروز کبدی شود اما از نظر طب سنتی هر عاملی که باعث ایجاد سوءهضم شود، کبد چرب ایجاد می کند.

معده هضم غذا را برعهده دارد و مواد غذایی از معده به کبد می روند، در نتیجه هر عاملی که در معده ایجاد سوء هضم کند می تواند در کبد انسدادهای ریز ایجاد کند و در نهایت این انسدادهای ریز، کبد چرب را به وجود می آورند. بنابراین محصول هضم معده که وارد کبد می شود باید از کیفیت مناسب برخوردار باشد.

کبد چرب چه علائمی دارد؟

افراد در هر سنی می توانند به کبد چرب مبتلا شوند؛ حتی کودکانی که تحرک ندارند و پرخوری می کنند نیز به کبد چرب مبتلا می شوند. کبد چرب در افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر دیده می شود. مبتلایان به کبد چرب، بدن سست و لختی دارند و معمولا پوست شان سفید است. این گروه بعد از خوردن غذای چرب و سنگین احساس درد و سنگینی در قسمت راست و بالای شکم می کنند، ضمن اینکه حس کرختی و سنگینی در کل بدن هم احساس می شود.

پوست مبتلایان به کبد چرب شادابی و طراوت ندارد و معمولا نوعی بدرنگی در پوست ایجاد می شود. سرد بودن بدن یکی دیگر از علائم ابتلا به کبد چرب است، طوری که این افراد از گرمایی بودن شکایت دارند ولی در واقع با لمس بدن، سردی بدن کاملا احساس می شود.

هرگز ناشتا، آب سرد ننوشید

اگرچه نوشیدن آب برای بدن ضروری است ولی نوشیدن آب هم مثل غذا خوردن، اصول خاص خودش را دارد. نوشیدن آب و مایعات نباید قبل از غذا یا در بین آن باشد. نوشیدن آب و مایعات را باید به یک ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از غذا موکول کرد.

مایعات به ویژه آب هر چه سردتر باشند، آسیب بیشتری برای بدن به همره دارند. در نتیجه دمای مایعات باید متعادل باشد. نوشیدن آب صبح ها به صورت ناشتا، اواسط خواب و پس از بیداری ناگهانی، بعد از استحمام، بعد از رابطه جنسی و بعد از ورزش مضر است. نوشیدن آب باید به اندازه نیاز و در حد رفع تشنگی باشد. خود تشنگی می تواند به بدن آسیب وارد کند؛ بنابراین توصیه می شود افراد از نوشیدن بیش از اندازه آب یا تشنه ماندن خودداری کنند.

اگر غذا را نجوید ضرر می کنید

عوامل زیادی در سوء هضم نقش دارند و مهم ترین آنها خوب نجویدن یا سریع خوردن غذا است. افرادی که عادت دارند انواع و اقسام غذا را با هم بخورند یا غذاهای دیرهضم و زود هضم را با هم مصرف می کنند، بیش از دیگر افراد به مشکلات سوءهضم و کبد چرب دچار می شوند. قبل از اینکه معده از غذای قبلی کاملا تخلیه نشده باشد، نباید بلافاصله غذای دیگری خورد. یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث ابتلا به کبد چرب شود، عدم رعایت اعتدال در غذا خوردن است، کم خوری یا پرخوری، به ویژه پرخوری می تواند با مشکل سوء هضم همراه باشد.

کمتر غذاهای سرد و غلیظ و لزج بخورید

انتخاب نوع غذا در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب مهم است. استفاده بیش از اندازه از غذاهایی که طبع سرد، به ویژه طبع سرد و تر دارند در تمامی افراد، به خصوص افراد سرد مزاج مشکلات گوارشی به همره دارد و می تواند باعث ابتلا به چربی کبد شود.

انواع ترشی، لبنیات به ویژه ماست و دوغ، آلو، هلو، مرکبات، گیلاس، آلبالو، خیار، گوجه و ... همگی باید در حد اعتدال مصرف شوند چون استفاده بیش از اندازه آنها مشکل ساز است. استفاده بیش از اندازه از غذاهای غلیظ و لزج مانند کله پاچه، حلیم، آش رشته، ماکارونی، لازانیا، پاستا، بامیه، فست فودها، برنج و ماهی (سرد و تر و لزج) و ... در ایجاد اختلال سوء هضم و ابتلا به کبد چرب نقش دارند. همچنین استفاده زیاد و مکرر از شیرینی های چرب و غلیظ مانند انواع شیرینی های قنادی می تواند باعث ابتلا به کبد چرب شود.


 
نگذارید بدن تان سرد شود

هر عاملی که موجب سرد شدن بدن، به ویژه سرد شدن دستگاه گوارش و کبد شود، می تواند باعث ابتلا به کبد چرب شود. یکی از این عوامل، بی حرکتی و سکون است؛ البته فعالیت بیش از حد و سنگین بدنی هم می تواند در ابتلا به کبد چرب نقش داشته باشد. خواب، بین شش تا هشت ساعت برای افراد کافی است ولی خواب بیش از اندازه مشکل ساز می شود. استرس یکی دیگر از عواملی است که مشکلات گوارشی، به ویژه کبد چرب را به همراه دارد. در نتیجه باید این عوامل در زندگی به حداقل برسند.

خوراکی ها را با مصلح شان بخورید

افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند، باید حجم غذای خود را کاهش دهند و از پرخوری بپرهیزند. روزه داری در بهبود وضعیت این افراد تاثیر زیادی دارد. غذای شب باید سبک و با حجم کم باشد، همچنین بین صرف وعده شام تا خواب حداقل دو ساعت فاصله ایجاد شود. این دسته از افراد باید از خوردن غذاهای سرد پرهیز کنند و در صورت مصرف، آنها را با مصلح غذاها استفاده کنند.

استفاده از ادویه هایی مثل زیره، زنجبیل، سیاهدانه، آویشن، نعنا، فلفل، دارچین، میخک و هل در غذاها به دلیل خاصیت گرمی می تواند مفید واقع شود. این ادویه ها در تقویت کبد هم نقش دارند. افرادی که تمایل به مصرف ماست و دوغ دارند باید ماست را به صورت چکیده و در حجم کم مصرف کنند و دوغ را با استفاده از ماست چکیده درست کنند.

مصرف سبزیجات و زیتون همراه با غذا ایرادی ندارد ولی ماست نباید همره با غذا استفاده شود. استفاده از نبات و عسل هم در برطرف کردن سردی می تواند مفید باشد. به طور کلی استفاده از غذاهای گرم توصیه می شود ولی نباید در استفاده از غذاهای گرم هم افراط شود.

افراد مبتلا به کبد چرب باید از خوردن غذاهای پر رطوبت مثل شیر، میوه های آبدار و لبنیات پرهیز کنند یا آنها را با مصلح استفاده کنند. برای مثال مصلح ماهی، ادویه هایی مثل زعفران، فلفل و دارچین است. کباب کردن ماهی و استفاده از ماهی جنوب هم می تواند در کاهش سردی و رطوبت موثر باشد.

گوشت غلیظ نخورید

افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند نباید از گوشت های غلیظ استفاده کنند. گوشت گاو، گوساله و شتر در گروه گوشت های غلیظ قرار می گیرند و نباید مصرف شوند. گوشت گوسفند، مرغ محلی و بلدرچین گزینه های خوبی هستند. خوردن نخود آب که به همراه ادویه جات گرم مثل دارچین و زعفران درست شود و در آن شوید وجود داشته باشد، می تواند غلظت مواد داخل کبد را کم کند. برای درست کردن نخود آب می توان از آب گوشت، نخود، برنج و گوشت استفاده کرد. یکی دیگر از سبزی هایی که باعث تقویت کبد می شود شنبلیله است که استفاده از آن در غذاها به بیماران مبتلا به کبد چرب توصیه می شود.

خوراکی های دوست کبد

مبتلایان به کبد چرب می توانند برای تقویت کبد از پسته، بادام و فندق استفاده کنند. این افراد باید روزانه پنج عدد فندق، پنج عدد بادام و سه عدد پسته بخورند. مواد غذایی دیگر وجود دارند که برای کبد مفیدند. برای مثال انجیر و مویز. همچنین ترب نیز به باز شدن انسداد کبد کمک می کند.

مبتلایان به کبد چرب به جای استفاده از آب بهتر است ماءالعسل (ترکیب آب و عسل) بنوشند. این افراد می توانند گاهی اوقات به جای آب، عرق کاسنی و شاتره (به نسبت مساوی عرق کاسنی و شاتره) بنوشند. البته استفاده از رازیانه تنها به خانم ها توصیه می شود و آقایان نباید از آن استفاده کنند. اگرچه میوه های شیرین مثل توت و مویز برای کبد مفیدند ولی نباید در مصرف آنها افراط کرد.

 
 
نسخه

اگر آزمایش های شما نشان از چربی کبدتان دارد:
1. دو قاشق غذاخوری خاکشیر را در یک و نیم لیوان آب بجوشانید، یک لیوان باقی بماند. هر روز صبح ناشتا میل کنید و تا نیم ساعت چیزی نخورید.
2. هر روز یک استکان عرق کاسنی میل کنید .
3. هر روز یک استکان عرق شاتره میل کنید.
4. در برخی موارد که تشخیص آن با طبیب حاذق است، حجامت کبدی هم توصیه می شود.

نگران نباشید!

اگر شما مبتلا به کبد چرب هستید و این مطلب را تا به اینجا مطالعه کرده اید، برای تان مژده ای داریم و آن این است: «در صورت رعایت رژیم غذایی توصیه شده، انجام ورزش و تحرک بدنی مناسب و استفاده از روش های درمانی گیاهی موثر، این بیماری به صورت کامل و بدون بر جای گذاشتن هیچ نوع عارضه ای بهبود می یابد.»

پس: تا فرصت باقیست شروع کنید! تندرستی ارزشمندترین هدیه خداوند به انسان است، برای یک شروع خوب، هنوز فرصت باقی است.


اطلاعات ضروری قبل از ازدواج

ما نکات بسیار خوبی را بر اساس پژوهش‌های انجام شده در حوزه علوم اجتماعی جمع‌آوری کرده‌ایم.

اطلاعات ضروری قبل از ازدواج

اطلاعات پیش از ازدواج

اگر تا 23 سالگی برای ازدواج صبر کنید، احتمال اینکه طلاق بگیرید بسیار کمتر می‌شود

اطلاعات ضروری قبل از ازدواج

اتفاقا برخلاف داستان‌های قدیمی، رابطه‌ها به سادگی ایجاد نمی‌شوند و ساختن آن‌ها زمان می‌خواهد. بنابراین ما نکات بسیار خوبی را بر اساس پژوهش‌های انجام شده در حوزه علوم اجتماعی جمع‌آوری کرده‌ایم.

23سالگی
اگر تا 23 سالگی برای ازدواج صبر کنید، احتمال اینکه طلاق بگیرید بسیار کمتر می‌شود. مطالعه انجام شده در سال 2014 در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد که آن دسته از آمریکایی‌هایی که از سن 18 سالگی زندگی با شریک زندگی‌شان را شروع می‌کنند، با احتمال 60 درصدی طلاق مواجه هستند. از سوی دیگر، افرادی که تا سن 23 سالگی برای شروع زندگی مشترک خود منتظر می‌مانند، با احتمال طلاق 30 درصدی مواجه خواهند شد.

فاز عشق تنها یک سال باقی می‌ماند
بر اساس گفته گری لواندوفسکی، روانشناس دانشگاه مانموث، فاز ماه عسل که در آن عشق، احساسات و نگاه مثبت به شریک زندگی‌تان در بیشترین حد خود است، زیاد دوام نمی‌آورد.

بالاخره به این نتیجه می‌رسید که شبیه نیستید!
به محض اینکه زندگی‌تان را آغاز می‌کنید، پی می‌برید که اولویت‌ها و آستانه‌ی تحمل مشابهی – مثلا نسبت به شدت شلختگی یا نظافت – ندارید.

هیجان برای اخبار خوب
اگر هنگام شنیدن اخبار خوب از سوی شریک زندگی‌تان هیجان زده شوید، رابطه بهتری را تجربه خواهید کرد. نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد که زوج‌هایی که اخبار خوب زندگی یکدیگر را جشن می‌گیرند (برخلاف برخی که آن را نادیده گرفته و یا به سادگی از کنار آن رد می‌شوند) از کیفیت بهتری در رابطه‌شان برخوردار می‌شوند.

شادترین ازدواج‌ها بین دوستان نزدیک رخ می‌دهد
پژوهش انجام شده توسط دفتر ملی اقتصاد در سال 2014 نشان می‌دهد که دوستی می‌تواند رابطه عالی بین ازدواج و رضایت از زندگی را بیان کند.

اختلاف سنی
هرچه سن دو طرف یک رابطه به هم نزدیک‌تر باشد، احتمال طلاق در بین آن‌ها کمتر می‌شود. مطالعه انجام شده در دانشگاه اِموری نشان می‌دهد که احتمال طلاق در زوج‌های با فاصله سنی 5 سال 18 درصد بیشتر از موارد دیگر است. این احتمال در زوج‌های با اختلاف سنی 10 سال 39 درصد بیشتر است.

رنجش در زوج‌هایی که همکاری نمی‌کنند
بیش از 60 درصد آمریکایی‌ها می‌گویند که کمک کردن در انجام کارهاى‌ عادى‌ و روزمره‌ زندگی نقش مهمی در داشتن یک ازدواج موفق دارد. اگر هر شخص کاری را که در انجام آن تبحر دارد را انجام دهد، ازدواج شکل بهتری به خود می‌گیرد.

 


7 اشتباه بزرگ که مانع کاهش وزنتان میشود

آماده کاهش مقداری وزن هستید. این را فهمیده اید که کاهش وزن به معنای پاکسازی موانع ذهنی و جسمی بیشماری است.

7 اشتباه بزرگ که مانع کاهش وزن‌تا‌ن می‌شود

7 مانع کاهش وزن

آماده کاهش مقداری وزن هستید. این را فهمیده اید که کاهش وزن به معنای پاکسازی موانع ذهنی و جسمی بیشماری است. و این یعنی قبل از رسیدن به هدف ممکن است مشکلات زیادی مانع راهتان شود. در ادامه بزرگترین اشتباهاتی که یک رژیم گیرنده در طول برنامه ممکن است انجام دهد را از زبان مشاوران تغذیه خواهید شنید:


به اندازه کافی نمی خورید

کیارا ویلیامز، مشاور تغذیه تایید شده توسط  آکادمی ملی پزشکی ورزشی، می گوید: این اشتباهی است که تقریبا تمام مراجعین خانمی که دارم انجام می دهند، اگر ورزش کنید و روزی 2500 کالری بسوزانید، اما تنها 1200 کالری دریافت کنید، در واقع بدن خود را مجبور به ذخیره چربی کرده اید، کاهش بیش از حد کالری نه تنها روی سوخت و ساز بدنتان تاثیر می گذارد، بلکه عضله سازی را نیز دشوار می کند.

از غذا خوردن نترسید! بشقاب خود را با مقدار مناسبی کربوهیدرات سالم ( میوه ها، سبزیجات نشاسته ای، غلات سبوس دار ) پروتئین های سالم ( ماهی و مرغ ) چربی های سالم ( روغن ها، آجیل ها، دانه ها ) و مقدار نامحدودی گیاهان و سبزیجات غیر نشاسته ای پر کنید. خوردن 1800 تا 2000 کالری از این غذاهای سالم به خوبی سیر و راضی نگهتان می دارد.

ورزشتان فقط هوازی است و به اندازه کافی ورزش قدرتی ندارید

این مورد هم یکی دیگر از مواردی است که خانم ها اشتباه انجامش می دهند، بافت عضلانی در سوزاندن کالری کمکتان می کند، اما کالری سوزی با ورزش هوازی کمک زیادی به ساخت عضله نمی کند. ورزش قدرتی به بالا رفتن سوخت و ساز کمک می کند: این یعنی حتی پس از ورزش نیز به چربی سوزی ادامه می دهید.

به روتین هوازی خود کمی ورزش قدرتی نیز اضافه کنید. دو تا سه روز در هفته به مدت 20 دقیقه با وزنه یا دستگاه های ورزش قدرتی کار کنید، حتی اگر علاقه ای به وزنه یا دستگاه ندارید می توانید خیلی ساده ورزش هایی که با وزن بدن انجام می شود را استفاده کنید، مانند دراز و نشست، شنای سوئدی. کار را با وزنه های سبک تر یا حالت های ساده تر شروع کنید و به مرور وزنه ها را سنگین و تعداد تکرارها را افزایش دهید.

سبک زندگی خود را به مرور تغییر نمی دهید

کیت مارتینو، دستیار پزشک و مشاور تغذیه می گوید: مراجعینش که به دنبال تغییرات سریع در برنامه غذایی خود داشتند در مقایسه با آنهایی که به مرور و در طولانی مدت تغییرات را اعمال کردند شرایط سخت تری داشتند. وقتی از نظر ذهنی رژیم باشیم، احتمال خارج شدنتان از رژیم قبل از رسیدن به هدف بیشتر می شود. تغییر سبک زندگی ابزاری را به شما می دهد که می توانید با استفاده از آنها کاهش وزن خود را رقم بزنید.

از دایره لغاتتان کلمه رژیم را حذف کنید، و وقتی در مواد غذایی و ورزش تغییر ایجاد می کنید، مطمئن شوید آن تصمیمی را اتخاذ کنید که واقعا برایتان عملی شود. هدف ایجاد تغییراتی در سبک زندگی است که نه تنها در رسیدن به هدف کمکتان کند بلکه باعث شوند از زندگی لذت ببرید.

سیستم حمایتی خوبی ندارید

این کار را به تنهایی بر عهده بگیرید تا شانستان نسبت به کسانی که از خانواده و گروه دوستان به عنوان حامی استفاده می کنند کمتر شود. اگر همسر یا دیگر اعضای خانواده تمایلی به همراهی شما نداشته باشند کارتان در تغییر سبک زندگی و رسیدن به هدف دشوار خواهد شد.
 
دوست یا یکی از اعضای خانواده را همراه خود کنید. اگر کسی نبود، حداقل اجازه دهید عزیزانتان از اهدافتان با خبر باشند و از آنها بخواهید حمایتتان کنند. از این طریق، هدف شما را در ذهن حفظ می کنند و دیگر شما را به فاصله گرفتن از مسیرتان وسوسه نخواهند کرد.

اهداف مشخصی تعیین نکرده اید

الی کلی، مشاور تغذیه، تناسب اندام، و کاهش وزن می گوید: کلید رسیدن به موفقیت درهم شکست یک هدف خسته کننده به گام های کوچک است تا مدیریتش ساده تر شود. به جای قرار دادن اهداف دست نیافتنی یا اهداف مبهم، بهتر است پروژه کاهش وزن خود را تبدیل به تغییر عادت های کوچک و واقع گرایانه کنید تا بتوانید یکی پس از دیگری رویشان تمرکز کنید و بدستشان بیاورید.

برای خود هوشمندانه هدف گذاری کنید. هدف شما باید مشخص، قابل اندازه گیری، در دسترس، واقع گرایانه، و محدود به زمان باشد. برای مثال می خواهید روزی 8 لیوان آب بیاشامید و به آن متعهد بمانید، یک ماه روی آن کار می کنید و زمانی که کاملا سازگار شدید به سراغ هدفی دیگر می روید. وقتی گام به گام به این شکل پیش می روید پس از مدتی خواهید دید به نتایج فوق العاده ای رسیده اید.

کالری که در یک ورزش سوزانده اید را دست بالا می گیرید

کریس ناجل، فیزیولوژیست ورزش، مربی خصوصی، و کارشناس تغذیه و ورزش می گوید: بسیاری از مراجعینم به خاطر جبران تصمیمات اشتباهی که در طول روز می خواهند بگیرند از ورزشی سنگین استفاده می کنند. برخی کالری که در ورزش می سوزانند خیلی دست بالا می گیرند و فکر می کنند به خاطر آن می توانند پرخوری کنند.

به خاطر داشته باشید افزایش سطح فعالیت نیاز بدن به کالری و اشتها را بالا می برد. بسیار مهم است که اندازه معده های خود را کنترل کنید، و از برنامه غذایی سالم خود پیروی کنید.

تلاش هایتان استوار نیست

این یکی از بزرگترین موانع راه کسانی است که رژیم غذایی دارند. کاهش وزن محسوس تنها زمانی بدست می آید که بدنتان مرتب در معرض فعالیت فیزیکی و برنامه غذایی سالم قرار بگیرد.

خود را همیشه مشتاق و در حال حرکت نگه دارید. شاید بعضی دو هفته خوب تلاش کنند و در هفته سوم به خود استراحت دهند، چنین افرادی هفته چهارم را مانند روز اول آغاز خواهند کرد و نتیجه تمام تلاششان را از دست می دهند. مطمئنا گاهی ناخنک زدن نمی تواند کاملا مانعتان شود و ایرادی ندارد، فقط سعی کنید برای مدت زمان خیلی طولانی از مسیر خارج نشوید. لغزش های مکرر نیز نشان دهنده همین امر است.


باوری قدیمی برای باردار شدن / خانم هایی که قصد بارداری دارند ، ح

بر اساس یک باور قدیمی به خانم هایی که قصد بارداری دارند توصیه می شود تا بعد از نزدیکی به پشت دراز کشیده و پاهای خود را بالا ببرند

خانم هایی که قصد بارداری دارند

راه حل افزایش احتمال بارداری

بر اساس یک باور قدیمی به خانم هایی که قصد بارداری دارند توصیه می شود تا بعد از نزدیکی به پشت دراز کشیده و پاهای خود را بالا ببرند. اخیرا محققان بریتانیایی در خصوص این مسئله پژوهش هایی انجام داده  اند که نتایج آن را در ادامه مطالعه می کنید.


اسپرم و تخمک
توصیه مادربزرگ ها که به گوش همه رسیده است: این است که برای باردار شدن، خانم باید بعد از نزدیکی به مدت حداقل 15 دقیقه بی حرکت بماند و حتی الامکان پاها را بالا ببرد. اما نتایج یک پژوهش اخیر که در دانشگاه ساوتهمپتون انجام شده است نشان می دهد این عمل هیچ تاثیری در افزایش شانس و احتمال باروری ندارد.

این محققان بررسی های خود را روی 470 خانمی که قصد بارداری از طریق تلقیح داخل رحمی اسپرم (IUI)  را داشتند انجام دادند.

این روش کمک باروری شامل تزریق مستقیم اسپرم در دوره ی پیش از تخمک گذاری به داخل رحم زن است.

محققان بر این باور هستند داشتن یک بار رابطه جنسی در روز احتمال باروری را در یک سیکل به 50 درصد می رساند

درصد موفقیت این روش حدود 10 تا 15 درصد در هر سیکل تخمین زده شده است. بعد از پایان شش اقدام در 50 درصد موارد بارداری اتفاق می افتد.

محققان بعد از بررسی مشاهده کردند 32 درصد خانم هایی که بعد از تلقیح داخل رحمی به مدت 15 دقیقه بی حرکت ماندند و 40 درصد خانم هایی که به این توصیه قدیمی توجهی نکردند باردار شدند.

لذا محققان اعلام کردند بی حرکت ماندن بعد از نزدیکی تاثیری در باردار شدن ندارد. بنابراین نباید تصور کرد به محض برخاستن همه چیز نقش بر آب می شود. علاوه بر این مانعی برای دوش بعد از نزدیکی نیز وجود ندارد.

تنها راه حل افزایش احتمال بارداری ، داشتن نزدیکی و رابطه جنسی منظم زوجین است. در واقع محققان بر این باور هستند داشتن یک بار رابطه جنسی در روز احتمال باروری را در یک سیکل به 50 درصد می رساند.

به گفته متخصصان از دیگر عواملی که تاثیر منفی در باردار شدن دارند، می توان به استرس (هر چه مشکلات روحی بیشتر باشد، سیستم غدد آندوکرین بیشتر دچار اشکال می شود)، چاقی مفرط (که باعث کاهش تعداد تخمک ها می شود) یا مصرف الکل اشاره کرد.

اخبار مرتبط :


چرا دهه شصتی ها دیرازدواج میکنند و تشکیل خانواده می دهند؟

علل تاخیر در ازدواج دهه شصتی ها جز ادامه تحصیل و اشتغال ، پرخواهی و تجملات هم هست

چرا دهه شصتی ها دیرازدواج میکنند و تشکیل خانواده می دهند؟

 ازدواج نکردن دهه شصتی ها

یکی از نسلهایی که حرف و نقل در مورد آنها بسیار است، دهه شصتی ها هستند. نسلی که با فاصله ای کوتاه از انقلاب پا به عرصه وجود گذاشتند، جنگ را تجربه کردند، پناهگاهها را لمس کردند و ..و با مشکلات متعدد اقتصادی والدین خود و دولتمردان دست و پنجه نرم کردند و به همین ترتیب در تمام دوره های زندگی خود تجربه های متعدد و دشواری را پشت سر گذاردند.

چرا دهه شصتی ها دیرازدواج میکنند و تشکیل خانواده می دهند؟

برخی از نسلها، دوران رشد بی دغدغه و آرامی را سپری می کنند اما در مقابل برخی دیگر از نسلها دستخوش تغییر و تحولات متنوع و شدید قرار می گیرند و همین دگرگونی های زیاد، زندگی آنها را برای همیشه تحت تاثیر خود قرار می دهد و دهه شصتی ها از این دسته هستند.


دهه شصتی ها چرا این قدر معروف شدند؟
دهه شصتی ها یک نسل خاص در جامعه ایرانی اند که منشا تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زیادی در جامعه ایران شده اند و می شوند.


دهه شصتی ها را گاه نسل سوخته خطاب می کنند چرا که نسلی که تجربه جنگ را پشت سر گذاشت، پشت میزهای سه نفره و چهار نفره درس خواند، کلاسهای شلوغ را تجربه کرد، کارتونهایی غم انگیز نگاه کرد، با امکانات حداقلی تربیت شد و پرورش یافت، زیاد پشت کنکور ماند تا شاید بتواند وارد دانشگاه بشود، مدت زیادی بیکار ماند تا شاید شغلی بیابد و بعد هم ازدواجش بیش از هر نسل دیگری با تاخیر و تعویق مواجه شد.


مثلا آمارها نشان می دهد دختران دهه شصت جزو 30درصدی جمعیت مجرد زنان کشور هستند و به نظر می رسد کمتر از کم  سن وسال های خود انگیزه ای برای ازدواج دارند.


اما به نظر دهه شصتی ها را نباید فقط به عنوان قربانیان تغییرات اجتماعی و فرهنگی شناخت بلکه آنها  به عنوان نسلی هستند که آغازگر تغییرات اجتماعی و فرهنگی بوده اند. تغییرات با این نسل شروع و حتی سرعت زیادی به خود گرفت. البته تغییر و تحولات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی در بروز تغییر رفتار دهه شصتی ها تاثیر زیاد داشت اما مهم این است که دهه شصتی ها این تغییرات را پذیرفتند و الگوی زندگی شان کردند.


چرا دهه شصتی ها دیر تشکیل خانواده می دهند؟
به نظر می رسد  دهه شصتی ها بیش از حد  پی تحصیل، شغل و افزایش توانمندی های خودشان بوده و هستند. البته این تصمیمی نبود که خودشان به تنهایی بگیرند. واکنش، رفتارها و باورهایی که در ذهن آنها گنجانده شد نیز در این امر بی تاثیر نبود.


اگر شما هم دهه شصتی باشید حتما به خاطر دارید که دختران این نسل به شدت به ادامه تحصیل ترغیب می شدند. ازدواج یک دختر دهه شصتی در دوران دبیرستان و تا قبل از ورود به دانشگاه یک عیب بزرگ بود و اگر این اتفاق می افتاد عمدتا از چشم دوستان و همکلاسان و مسئولین مدرسه دور می ماند. آنچه در کلاسهای درس و مدرسه زیاد ترویج داشت این بود که فقط خوب درس بخوانند و حتما به دانشگاه راه یابند. آنقدر این افکار در ذهن آنها تزریق شد که کمتر به  بخش مهم هویت زنانه یعنی همسر و مادر بودن پرداخته شد حال آنکه دختران نسل قبل و حتی بعد از آن، این قدر تحت فشارهای اجتماعی برای ادامه تحصیل نبودند.


البته افزایش سن ازدواج به خاطر تمایل به ادامه تحصیل بد نیست. حتی افزایش سن ازدواج یکی از نشانه های کشورهای در حال توسعه بوده است اما مشکل از اینجا شروع شد که تاخیر در ازدواج این نسل فقط به خاطر تمایل به ادامه تحصیل و اشتغال نبود بلکه تغییرات اجتماعی و اقتصادی، این نسل را به سمت پرخواهی و تجملات هم کشاند و در نتیجه ازدواجها به تاخیر افتاد. نتیجه تاخیر در ازدواج، این شد که مدت زمان باروری کمتر شود و به خاطر سن بالای ازدواج و البته مشغله کاری زیاد این نسل، زوجین تا سالهای طولانی بدون فرزند ماندند  و زمانی هم که صاحب فرزند شدند عمدتا به تک فرزندی بسنده کرده و می کنند.


دهه شصتی ها چرا تک فرزندند؟
در مورد دهه شصتی ها شایعه نیز زیاد است. برخی معتقدند گسترش فرهنگ تک فرزندی ناشی از شرایط مالی است.


بر خلاف دهه شصت و قبل از آن  که میزان تولد فرزندان تبلیغ می شد و خانواده ها پرفرزند و شلوغ بودند، کم کم سیاستهای کنترل جمعیت به گوش رسید به صورتی که داشتن فرزند کم تبدیل به یک ارزش درونی در میان دهه شصتی ها شد.


در حقیقت زن دهه شصتی، نگران قضاوتهاست؛ قضاوت در مورد ارزشهایی که درونی شده است.خانواده های امروزی گرایش فراوانی به کیفیت آموزش فرزندانشان دارند. در این چند سال  کیفیت فرزندان اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. این اصل گرایش خانواده ها به کم فرزندی را تشکیل می دهد. چرا که وظیفه بارداری یک امر زیستی و بر دوش زنان است و زنان دهه های پیشین که بیش از 2 یا 3 فرزند داشتند در معرض سوءبرداشت هایی نسبت به تفکر خود قرار می گرفتند و به سطح پایین بودن متهم می شدند. این نوع ذهنیت که حاصل تبلیغات گسترده در معنای وسیع و همه گیر یعنی ابعاد آموزشی آن از رسانه های عمومی تا مدارس و دانشگاه ها و درمانگاه ها و غیره است به زمان حال هم تسری پیدا کرده و اتفاقا آن قدر تشدید شده که در حال حاضر نه تنها داشتن فرزند کمتر نشانه یک تفکر سالم است، بلکه در سال های اخیر نداشتن بچه رواج یافته است.

 

 چرا دهه شصتی ها دیرازدواج میکنند و تشکیل خانواده می دهند؟

ازدواج یک دختر دهه شصتی در دوران دبیرستان و تا قبل از ورود به دانشگاه یک عیب بزرگ بود

 

دهه شصتی ها، نسلی خودساخته و مقاوم
علی رغم حرف و حدیثهایی که در مورد دهه شصتی ها می شنویم، اما فرزندان این نسل به خاطر پرورش یافتن در فضای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاص(که شاید تکرار ناشدنی باشد) دارای ویژگی ها و شاخصه هایی هستند که در بچه های نسل قبل و بعد از آنها دیده نشده و یا کمتر مشاهده می شود.


در حقیقت، دهه شصتی ها امتیازات و توانایی های ویژه ای دارند که در نوع خود تکرار نشدنی به نظر می رسد؛ چرا که اینها نسلی هستند که با سختی ها و مشکلات خاصی پرورش یافته اند. هر چند سختی کشیدن و زندگی با فقدان امکانات مختلف، حس خوبی را در افراد ایجاد نمی کند اما دهه شصتی ها توانستند از بروز مشکلات در زندگی به نفع خود استفاده کنند.


نسلی که سوخته نیست
البته مواجهه با سختی ها و ناکامی ها دو لبه داشته و تبعات مثبت و منفی همزمان دارد. ناکامی ها و مواجهه با واقعیت های اجتماعی همواره در رشد واقعیت سنجی که یک مولفه مهم در رشد و تکامل شخصیت است، موثر هستند. اما در هر حال این سختی ها و مشکلات برای این نسل مشکلاتی هم ایجاد کرد که در مورد آنها به اندازه کافی صحبت شده است.


دیگر وقت آن رسیده که به تاثیرات مثبتی که این سختی ها و شرایط خاص بر شخصیت دهه شصتی ها گذاشته است بپردازیم:


کنترل احساسات فردی
شاید به جرات بتوان گفت اولین تاثیری که پشت سر گذاشتن مشکلات و ناکامی ها بر روان فرد می گذارد این است که احساس کنترل فردی را افزایش می دهد. فرد احساس می کند توانایی تصمیم گیری دارد و برای رسیدن به نتیجه مطلوب می تواند اقدام موثر انجام دهد. این قدرت را دارد که از نتایج نامطلوب اجتناب کند و از طرفی عزت نفس وی بالا می رود.


عزت نفس بالا
عزت نفس برآوردی است که فرد از خود و توانایی هایش دارد وقتی احساس خود ارزشمندی و توانمندی به انسان دست دهد بهتر می تواند در موقعیت های مختلف واکنش نشان دهد، از چنین منظری مشکلات و سختی ها نه تهدید بلکه نوعی چالش و مبارزه و رقابت است که فرد از آن استقبال می کند این دیدگاه به افزایش اعتماد به نفس فرد می انجامد. به این ترتیب مجموعه باورهایی که فرد درباره توانایی های خود دارد گسترده تر می شود و او می داند حال با پشت سر گذاشتن چالش ها و سختی ها توانایی رویارویی با مشکلات بزرگ تری را دارد.


سختی ها باعث می شود احساس کارآیی شخصی بالا برود. یعنی اعتقاد به این که می توانیم آن چه را می خواهیم به دست آوریم. کارآیی شخصی مبتنی بر مشاهدات قبلی فرد از فعالیت های خود است. فردی که با محاسبات خود تعداد موفقیت هایش بیش از شکست بوده احساس خود ارزشمندی و کفایت می کند و بهتر خواهد توانست از پس مشکلات برآید. یکی دیگر از ویژگی های زیربنایی که فرد در مواجهه با مشکلات و سختی ها می تواند از آن به نفع خود استفاده کند و در جلوگیری از انحرافات نقش مهمی دارد، مقاوم شدن یا سرسختی به خرج دادن است.


اینها همه مجموعه رفتارها و ویژگی هایی است که در بچه های این نسل به وفور دیده می شود و برآیند این شرایط باعث شد که دهه شصتی ها بسیار با انگیزه به نظر برسند.


بچه های این دهه در مورد آینده خود بسیار فکر می کردند و این افکار و نگرانی ها فقط برای آینده نزدیک نبود بلکه برای دهه های آینده نیز هدفهای زیادی داشتند. آنها بسیار امیدوار بودند که برای زندگی شان کارهای زیادی می خواهند انجام دهند. در ده تا بیست سال آینده چه شغلی می خواهند داشته باشند؟ آنها خوب می دانستند که تصمیمات امروز آنها تا چه انداز بر آینده شان تاثیر جدی خواهد گذاشت، به همین دلیل بود که اقبال عمومی این نسل برای ادامه تحصیل در دانشگاه بسیار زیاد بود. علی رغم اینکه امکانات زمان بچه های این دهه بسیار کمتر بود اما حتما بارها از زبان دبیران و معلمان و حتی اساتید دانشگاه شنیده اید که بچه های این نسل قدرت علمی بسیار زیادی داشته و دارند.


مسئولیت پذیری
همچنین دهه شصتی ها بسیار مسئولیت پذیرتر به نظر می رسیدند. بچه های این دهه در انجام کار بسیار جدی هستند و پایداری زیادی از خود نشان داده و می دهند در نتیجه برای رسیدن به اهداف خود بسیار موفق تر هستند. مجموع این ویژگی ها باعث شده که آنها بیش از سایرین مسئولیت پذیر جلوه کنند و بسیاری از پیشرفتهای امروزی جامعه، مدیون تلاشهای بچه های همین نسل و البته نسلهای قبل و بعد است.


دهه شصتی ها علی رغم مشکلاتی که تحمل کرده و می کنند، نسل موفق و تکرار ناشدنی هستند. همان نسلی هستند که چالشها، کاستی ها و مسایل را با موفقیت پشت سر گذاشتند و نقشه راه روشنی پیش روی والدین و صاحب نظران این نسل قرار داده اند.


شاید خیلی از تصمیمات خوب و به جایی که برای کودکان، نوجوانان و جوانان این دوره گرفته می شود، در جبران مشکلات جدی بود که دهه شصتی ها متحمل شدند. قدر دهه شصتی ها را بیشتر بدانیم.