سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحقیقات ضروری قبل از ازدواج!!

هنوز هم معتقدیم به کم تقدیر، در و تخته ازدواج موفق جور می شود حتی اگر زن و شوهر هیچ شباهتی به هم نداشته باشند؟ هنوز هم تصورمان از ازدواج با تصورمان از هندوانه و غیرقابل پیش بینی بودن میزان سرخی اش یکی است؟

تحقیقات ضروری قبل از ازدواج!!

تحقیقات ازدواج

«عروس خوشگل بود؟»، «داماد چه کاره است؟»، «مهریه چقدره؟»، «بابای عروس پولداره؟»، «ماشین داماد چیه؟»، «ماه عسل کجا میرن؟» چقدر این جمله ها برای همه ما آشنا هستند و البته در عین حال به ساده ترین و روشن ترین شکل ممکن، معیارهای ازدواج را در میان عامه مردم جامعه ما به طور ضمنی بیان می کنند اما واقعا تا چه حد این موارد می توانند در خوشبختی عروس و دامادهای جوان موثر باشند و اساس اهداف و معیارهای درست ازدواج- آن هم در زمانه ای که هیچ شباهتی به دوره ای ندارد که لباس عروس و رخت آخرت معادل تصور می شد- چیست؟

هنوز هم معتقدیم به کم تقدیر، در و تخته ازدواج موفق جور می شود حتی اگر زن و شوهر هیچ شباهتی به هم نداشته باشند؟ هنوز هم تصورمان از ازدواج با تصورمان از هندوانه و غیرقابل پیش بینی بودن میزان سرخی اش یکی است؟ آیا با پیشرفت در جوانب مختلف زندگی امروز شیوه های انتخاب ما برای یک عمر زندگی هم «به اندازه کافی» تغییر کرده اند.


این بار با حضور دکتر نصیر دهقان، پزشک و مدرس مهارت های زندگی، به سراغ باید و نبایدهای انتخاب همسر، اهداف و حتی هشدارها و خصوص قرمز ازدواج رفته ایم تا از بعضی نکات به روز برایتان بگوییم که شاید کمتر به آن ها توجه و اشاره شده است، اگر در آستانه ازدواج هستید حتما این نوشته را بخوانید.

تا ثریا می رود دیوار کج...

«خشت اول چون نهد معمار کج/ تا ثریا می رود دیوار کج» این ضرب المثل معروف از اهمیت خشت اول حرف می زند و در مورد ازدواج هم به نظر می رسد اگر بخواهیم خشت اول یک ازدواج موفق را درست سر جایش بگذاریم، باید هدف درستی برای ازدواج انتخاب کرده باشیم. راستی چرا افراد باید ازدواج کنند و هدف از ازدواج آنها چیست؟ آیا ازدواج برای این است که با کمک اموال پدرزن یا خانواده داماد پله های ترقی، سریع تر طی شوند؟ آیا ازدواج می کنیم که یک عروسک زیبا را به خانه خود بیاوریم تا به همه ثابت کنیم عرضه اش را داریم؟ یا اینکه ازدواج می کنیم تا کسی خرج گشت و گذارمان در مراکز خرید و سفرهای آنچنانی را تقبل کند؟

بیایید کمی به عقب برگردیم؛ یعنی به دوران طلایی فلسفه افلاطون و سقراط، شاید برایتان جالب باشد که بدانید این فیلسوفان بزرگ معتقد بودند هدف از ازدواج رسیدن به «آرامش درونی» است که به نظر می رسد این روزها هم رسیدن به آرامش درونی، می تواند دلیلی کامل و منطقی برای ازدواج باشد. نداشتن هدف و برنامه درست همان حلقه مفقوده ای است که باعث شده عده زیادی از زنان و مردان، پلکان آرامش در زندگی را درست به صورت برعکس طی کنند و ازدواج های اشتباه، نه تنها آن ها را به آرامش درونی نمی رساند بلکه همان آرامش نسبی یا نصفه و نیمه مجردی را هم از آنها می گیرد.

پکیج اهداف ازدواج

همانطور که گفتیم اهداف ازدواج مهم هستند و اگر بخواهیم به کامل ترین مجموعه ای از اهداف اشاره کنیم که می توانند یک ازدواج سالم و موفق را شکل دهند، باید بگوییم این مجموعه عبارتند از: مصاحبت و همراهی شخصی که بیشترین شباهت را با شما داشته و با وجود درکی که از علایق و نیازهایتان دارد می تواند بهترین همنشین و دوست برایتان باشد.

 دومین هدف از ازدواج، صمیمیت و دوست داشتن یک نفر و در نهایت تجربه عشق در بستر خانواده است و مورد بعدی هم دارا بودن شریک یا حمایت کننده ای برای روزهای خوب و بد زندگی و بهره مندی از همراهی دلگرم کننده همسر در تمام موقعیت ها است، مورد آخر هم می تواند داشتن شریک جنسی و خانواده کامل و شاد با فرزندان سالم باشد.

خوب است در اینجا به چند هشدار در زمینه اهداف ازدواج هم بپردازیم که هر کدام می توانند یک رویکرد اشتباه و خطرساز برای ازدواج موفق باشند؛ برای نمونه اگر یکی از دلایل اصلی ازدواج برای شما، فرار از تنهایی و استیصال است باید بدانید که ازدواجتان دارای دلیل درستی نیست برای نمونه کسی که هیچ دوستی ندارد و در ایجاد روابط دوستانه ناموفق است، تصور می کند با ازدواج می تواند وظیفه پرکردن تنهایی ها و ناکامی هایش را به دوش همسر بیندازد که همین موجب توقعات نا به جا در رابطه زناشویی، دلزدگی همسر از وابستگی زیاد طرفش به او و در نهایت شکست زندگی مشترک خواهد شد.


آفت بعدی ترحم است؛ افرادی که به دلیل اینکه شخص مقابلشان از طرف خانواده اش حمایت نمی شود، در معذوریت ازدواج با او گیر افتاده و یا به هر دلیل دیگری از سر ترحم با شخص مقابل ازدواج می کنند و یا افرادی که «مهم ترین» دلیل شان برای ازدواج رفع نیاز جنسی شان است هم در واقع خشت اول ازدواج شان را کج گذاشته اند.

رضایت خانواده ها مهم است؟

هرچند ازدواج در نگاه اول، یک انتخاب و موضوع شخصی به نظر می رسد اما تاثیر نزدیکی فرهنگ خانواده ها به یکدیگر از یک سو و رضایت کامل آنان از سوی دیگر در میزان موفقیت ازدواج به ویژه در جوامع سنتی مثل جامعه ما، بسیار زیاد است بنابراین مهم است که در موقعیت ها و زمان های متفاوتی از خانواده شخصی که می خواهید با او ازدواج کنید، ارزیابی دقیقی داشته باشید.

شباهت دو خانواده از نظر آداب و رسوم، ارزش ها، خرده فرهنگ ها و ضدارزش ها یا همان خطوط قرمزشان باید به طور نسبی به هم شبیه بوده و دارای تعارض نباشند. برای نمونه اگر شما دارای خانواده ای کاملا سنتی و مذهبی باشید، ازدواج با کسی که خاستگاهی کاملا برعکس دارد، مانند شروع جنگی است که یک عمر ادامه پیدا خواهدکرد، ازدواج دو نفر درواقع وصلت دو خانواده است که ابتدا باید منطقا وصلت پذیری شان «ممکن» باشد.

ضمن اینکه اگر دو نفر همدیگر را می خواهند و خانواده ها با ازدواجشان مخالف هستند باید بدانند که لازم است قبل از ازدواج حتما مخالفت ها را حل کنند، نقش خانواده در ازدواج «خیلی خیلی مهم» است پس برایش ارزش قائل شوید و در غیر این صورت، انتظار زندگی خوشبخت نداشته باشید.

شناخت دورادور نداریم

یکی از انواع شناخت برای ازدواج، به ویژه در خانواده های سنتی، به این ترتیب است که گفته می شود ما «دورادور» همدیگر را می شناسیم و براساس همان شناخت دورادور و چند بار نشست و برخاست عروس و داماد، مرحله شناخت هم به سرعت طی شده و زمینه های ازدواج برایشان فراهم می شود. دکتر دهقان در این باره می گوید: «ما در ازدواج چیزی به نام شناخت دورادور نداریم و لازم است برای ازدواج، مرحله شناخت با دقت تمام طی شود و حداقل این است که عروس و داماد به مدت 200 ساعت با هم درباره تمام زمینه های زندگی، از علایق و باورهای مادی و معنوی شان گرفته تا آرزوها و رویاهایشان حرف بزنند و دوم اینکه یکدیگر را در جمع هم بسنجند».

لازمه سنجش اجتماعی طرف مقابل و خانواده اش این است که خانواده های هر دو طرف با هم به سفر بروند و در موقعیت های مختلفی با هم نشست و برخاسته داشته باشند. درواقع نکته بسیار مهمی که در مرحله شناخت پیش از ازدواج وجود دارد و اغلب به اندازه کافی به آن توجه نمی شود این است که دختر و پسر باید یکدیگر را در جمع هم بسنجند چون شاید دو نفر به تنهایی خیلی با هم هماهنگ باشند اما پیش می آید که همان کسی که در تنهای بی عیب و نقص به نظر می رسد، حتی الفبای ساده آداب معاشرت را بلد نیست یا جمع گریز و ضداجتماعی است پس در این زمینه هم دقت زیادی لازم است.

نیمه گمشده تو

در روزگاری نه چندان دور می گفتند که زن و مرد باید مکمل هم باشند یعنی اگر روحیه و خلق و خوی طرفین ازدواج هیچ ربطی هم به یکدیگر نداشت، مهم نیست اما این روزها ورق به طور کامل برگشته و آن تئوری که البته براساس مقتضیات زمانه ساخته شده بود، شکل متفاوتی به خود گرفته است.

دکتر دهقان در این باره می گوید: «آدم های مکمل تا 6 ماه اول برای هم جالب هستند اما بعد از 6 ماه به قول امروزی ها روی مخ هم خواهند رفت و از آنجا که اغلب افراد فکر می کنند خودشان خوبند، طرف مقابل را زیر سوال می برند و به همین سادگی همه چیز در سراشیبی سقوط قرار می گیرد. با توجه به آنچه گفته شد دنبال نیمه گمشده خودتان نگردید، بلکه دنبال کسی باشید که حداقل در کلیات زندگی بیشترین شباهات را به شما داشته باشد».


برای نمونه وقتی جاه طلبی افراد با هم هماهنگ نیست و تفاوت عمده ای دارد، بدون هیچ شکی به مشکل برخواهند خورد به ویژه وقتی زن از مرد جاه طلب تر باشد و آرزوها و نگاهش به زندگی ربط به مرد نداشته باشد، یک عمر نارضایتی از زندگی را با خود خواهد داشت و در نتیجه تنش های دائمی بین زن و مرد به وجود خواهد آمد.

هشدار، خطر عشق

برای خیلی از جوانان، عشق، انگیزه ای پررنگ و کافی برای ازدواج است اما مشکل از آنجا آغاز می شود که اغلب احساسات پرقدرتی با مبنای غریزی و هورمونی و بدون شناخت کافی برای ازدواج است اما مشکل از آنجا آغاز می شود که اغلب احساسات پرقدرتی با مبنای غریزی و هورمونی و بدون شناخت کافی با عشق اشتباه گرفته می شوند، دکتر نصیر دهقان در این باره معتقد است: «ما برای شروع ازدواج چیزی به اسم عشق نداریم و فقط دوست داشتن می تواند وجود داشته باشد، عشق به معنی دوست داشتن بدون انتظار و منت است که مثال روشن آن، حسی است که مادر به طور غریزی به فرزندش دارد اما سیدم به این درجه از علاقه در رابطه های زن و مرد به صورت غریزی به دست نمی آید و تنها با شناخت در طول زمان و دیدن تعهد و محب است که می شود به آن شکل دوست داشتن بی توقع و بی منت رسید، بنابراین در یک جمله می شود گفت که برای ازدواج عشق هرگز کافی نیست و نباید تصور عاشقانه (!) را که بسیار احتمال دارد مقطعی باشد به عنوان مبنای یک عمر زندگی قرار دارد.»

کلید طلایی، تیپ شناسی است

یک کلید طلایی که می تواند در باز کردن قفل های رابطه، بسیار موثر باشد تیپ شناسی دقیق است. شما به عنوان کسی که در مرحله تصمیم گیری برای ازدواج قرار دارد باید خصوصیات رفتاری و حساسیت های سه دسته افراد، یعنی افراد دیداری، شنیداری و لمسی را خوب بدانید و در مورد خودتان هم این آگاهی را داشته باشید که جزو کدام دسته هستید.

از اهمیت درست این تشخیص همین قدر برایتان بگوییم که به راحتی می تواند سرنوشت و میزان رضایت شما را زا زندگی مشترک تحت تاثیر قرار دهد، برای نمونه اگر شما فرد شنیداری باشید و همسرتان فرد دیداری، برای اثرگذاری روی او باید روی ظاهر خودتان و رفتارتان حساس باشید و بدانید اگر هزاران بار به او بگویید دوستت دادم به اندازه یکدسته گل یا هدیه ای زیبا روی احساساتش تاثیر نخواهد داشت.

از طرف دیگر، اگر دیداری باشید و همسرتان لمسی باشد باید بدانید که او به نسبت شما آدم بسیار کندتری است و حضور شما در کنار هم در مقام مقایسه مثل همپایی دوچرخه و اتومبیل است که در چنین شرایطی هم به دوچرخه سخت می گذرد و هم به اتومبیل؛ بنابراین حتما درباره تیپ های مختلف شخصیتی و روش های شناخت آن ها مطالعه و دقت کافی داشته باشید بعد از این مرحله داشتن تناسب تحصیلی، سنی و ظاهری از دیگر معیارهای موثر برای ازدواج هستند که خوب است کاملا جدی گرفته شوند.

نکته ای که در این بین شاید تازگی داشته باشد این است که ساختار ذهنی مرد به گونه ای است که تا قبل از 30 سالگی خوب است به لحاظ سنی سه تا چهار سال از زن بزرگ تر باشد، اما بعد از 30 سالگی اگر زن هم از مرد، کمی بزرگ تر باشد مشکل بزرگی پیش نخواهد آمد.

مشاوره: ره حل اول و وسط و آخر

گفتنی ها را گفتیم اما قبل از انتخاب و ازدواج، شما را اکیدا به ملاقات با مشاوران خبره در زمینه ازدواج دعوت می کنیم چون مشاوران ریزه کاری ها و نکاتی را می بینند که ممکن است شما با تمام تلاش ها و آگاهی تان باز هم از آن ها غافل بمانید. این روزها تست هایی هست که کار تحقیقات محلی را با دقت بسیار زیادتری انجام می دهند ضمن اینکه اگر طرف شما به اختلال شخصیتی هم مبتلا باشد، از طریق همین تست ها می شود زودتر در جریان آن قرار گرفت یا نشانه هایش را فهمید بنابراین قبال از اینکه تصمیم بگیرید حتما به مشاوره هایی که به شما داده می شود، دقت کنید و در پایان بگوییم ازدواج ما هم مثل هر امر مهم دیگری خطوط قرمزی دارد که در این باره دکتر دهقان این خطوط را اینطور معرفی می کند: «خسیس ها، شکاک ها و وسواسی ها خطوط قرمز ازدواج هستند؛ یعنی کسانی که با این سه دسته از افراد ازدواج می کنند باید بدانند که در رفتار این اشخاص، بهبود زیادی صورت نمی گیرد و به طور کلی اختلال شخصیت روی سرنوشت ازدواج تاثیر بسیار زیادی دارد».


خیانت همسر یا توهم خیانت !!

نه شما دیوانه اید و نه همسرتان، فقط برای این که سوءزن خود را برطرف کنید، به کمک کسی نیاز دارید که بتواند روحتان را درک کند.

خیانت یا توهم خیانت همسر!!

مداوای یک زن شکاک  

 خیانت یا توهم خیانت همسر!!

نه شما دیوانه اید و نه همسرتان، فقط برای این که سوءزن خود را برطرف کنید، به کمک کسی نیاز دارید که بتواند روحتان را درک کند.

خوب شاید زیاد هم قابل سرزنش نباشد، زنی که شکاک است، خانمی که توهم خیانت  همسر و تنها شدن دارد، زنی که احساس بازنده شدن می کند، این یک بیماری است به اسم سوءزن، یک بیماری که به روح و روان مربوط می شود و البته رویداد های اجتماعی هم به آن دامن می زند و آتش آن را شعله ور تر می سازد، درست مثل آدمی که سرما خورده و در معرض هوای آلوده و سرد قرار می گیرد، در معرض سریال هایی که اصلا برای نابود کردن کانون خانواده و زندگی ایرانی ساخته و طراحی شده، و خیانت در آن مثل غذا خوردن، عادی به نظر می رسد.


باید مداوا شود، باید به یک متخصص مراجعه شود و تحت نظر او، به درمان این خانم کمک شود، باید همراهی اش کرد، چگونه است که شما برای همسرتان که سرما خورده، آب پرتقال می گیرید، شلغم می پزید و برایش سوپ مهیا می کنید، برای مداوای یک زن شکاک هم باید همراهش باشید، نه این که با بی توجهی و یا ادامه دادن روال عادی زندگیتان، به بیماری او دامن زده و نهایتا برای جدایی، اقدام کنید!

مراجعه به یک روانشناس خبره
نه شما دیوانه اید و نه همسرتان، فقط برای این که حالتان بهتر شود، به کمک کسی نیاز دارید که بتواند روحتان را درک کند. کسی که روح و روان انسان ها را می شناسد و تاکنون مشکلات زیادی از زوج های جوان را حل کرده، به او مراجعه کنید و نه از حرف این و آن بترسید و نه از هزینه ها، اصلا قرار نیست که گزارش کارهایتان را به همه ی فامیل و دوست و آشنا بدهید و لزومی ندارد که کسی بداند که شما الان کجایید.


هزینه پزشک هم که مثل هزاران خرج زندگی که شاید لزومی نداشته باشد، مثل هزینه آرایشگاه و یا خرید لباس و وسیله ای که احتیاجی به آن ندارید، می توانید از آنها بزنید و در عوض عمر زندگی مشترکتان را طولانی و با آرامش کنید.


شفاف سازی
شاید قدم اول برای مداوای یک زن شکاک، شفاف سازی در حد آب و آیینه است، نگذارید در رفتارتان حتی یک نقطه مبهم حضور داشته باشد، هر چه او خواست، بدهید، مثلا همسرتان در محل کارتان حضور یابد و یا تلفن همراهتان را کلا به او بسپارید و یا تا اطلاع ثانوی از رفت و آمد با کسانی که همسرتان خوش ندارد، بپرهیزید.

 

خیانت یا توهم خیانت همسر!!

ممکن است ابتدا کمی سخت به نظر برسد و یا تصور کنید که مضحکه دیگران بشوید، اما از سختی نهراسید که بعد از آن آسایش است و از طرف دیگر، اطرافیانی که شاید شما را مسخره کنند، آیا در هنگام تنهایی های پس از طلاق هم، همراهیتان می کنند؟ آیا بار دشوار جدایی و طلاق شما را به دوش خواهند کشید؟ پس لطفا در این یک مورد هم که شده، دیگران و حرف هایشان را به کناری نهید و به فکر احیای زندگی مشترکتان باشید.

از بین بردن عامل فساد
در دورانی که تحت نظر پزشک، به مداوای همسرتان مشغولید، سعی کنید مواردی که به شکاک بودن او دامن می زند را از اطرافش دور کنید، مثلا با دوستان و اطرافیانی که خیانت کرده اند و یا به آنها خیانت شده است، کمتر رفت و آمد کنید و آرام آرام آنها را از لیست دوستان حذف کنید، چون با دیدن آنها داغ دل همسرتان تازه شده و تمام تلاش های شما و پزشک، نقش بر آب می شود و یا سریال ها و فیلم هایی که خیانت دارد را نبینید، در عوض تا می توانید با دوستانی رفت و آمد کنید که زندگی موفق و شادی دارند و یا فیلم ها و سریال هایی ببینید که زن و شوهر داستان، تا پای مرگ هم به هم وفادارند.

ابراز احساسات
همانطور که وقتی خانمتان سرما خورده، شما مهربانتر می شوید و به او بهتر توجه دارید، در این دوران که شاید هم زمانی طول بکشد، شما باید مهربانتر شوید، از خرید کادو و گل گرفته تا تهیه شام و تعریف از زیبایی و اخلاق او و مهمتر این که احساسات خود را بر زبان آورید، این که از زندگی با او خرسندید و او را با دنیا عوض نمی کنید و فلان اخلاقو یا هنر او را خیلی دوست دارید و ...
در پایان باید گفت که حفظ زندگی زناشویی به مراتب پسندیده تر و آسانتر از دوران تاریک و دشوار جدایی است، پس تا می توانید زندگیتان را حفظ کنید و خود را از چاله به چاه نیندازید.


4 نکته پزشکی و ارتوپدی برای زنان در خانه تکانی

خانه تکانی از رسوم کهن در روزهای قبل از عید است که معمولا خانم های خانه دار عهده دار آن هستند. خانه تکانی شب عید متفاوت تر از روزهای دیگر سال است.

4 نکته پزشکی و ارتوپدی برای زنان در خانه تکانی

نکات ارتوپدی در خانه تکانی

دکتر منصور ابوالقاسمیان: خانه تکانی از رسوم کهن در روزهای قبل از عید است که معمولا خانم های خانه دار عهده دار آن هستند. خانه تکانی شب عید متفاوت تر از روزهای دیگر سال است. تمیز کردن خانه در شب عید شامل شستشوی فرش و پرده ها، تمیز کردن در و دیوارها و سقف خانه و جابجا کردن اجسام سنگین و... است. کارهای سخت این چنین تقریبا از توان بیشتر خانم ها خارج است. به همین دلیل بیشتر مصدومان ناشی از خانه تکانی شب عید را خانم های خانه دار تشکیل می دهند. برای اینکه شب عید را با جسم و روانی سالم شروع کنید و سر از بیمارستان و مطب پزشکان درنیاورید، این مطلب را بخوانید.

1- خطر شکستگی استخوان ها

قرار گرفتن در وضعیتی که انسان نتواند تعادل خودش را به خوبی حفظ کند، می تواند مشکل ساز باشد؛ مثلا اگر در ارتفاعی بدون وجود مکانیسم های محافظتی قرار بگیرید، باعث عدم تعادل می شوید. افتادن و زمین خوردن از ارتفاع یکی از مشکلاتی است که در خانه تکانی های قبل از عید، هر سال مصدومانی را بر جای می گذارد. آسیب دیدگان ناشی از خانه تکانی قبل از شب عید، بیشتر افرادی هستند که به دلیل ایستادن روی لبه پنجره یا بالا رفتن از نردبان و پرت شدن از ارتفاع، دچار شکستگی، دررفتگی یا کوفتگی در عضوی از اعضای بدن می شوند.

علاوه بر شرایط محیط فیزیکی، شرایط فردی هم در احتمال سقوط موثر است؛ مثلا سن بالا، چاقی، نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب و ورزیدگی و تغذیه نامناسب (مثلا کمبود ویتامین D به خصوص در افراد مسن، علاوه بر اینکه باعث ضعف استخوان ها می شود، حفظ تعادل را هم برای فرد دشوارتر می کند) از جمله شرایطی هستند که احتمال زمین خوردن را افزایش می دهند.

2- خطر سقوط از ارتفاع

همه افراد باید دقت کنند اگر قرار است کارهایی مانند بالارفتن از نردبان را انجام  دهند، بهتر است فرد دیگری در منزل باشد تا در صورت وقوع حادثه بتواند کمک کند. در صورتی که افراد مجبورند به تنهایی کار کنند، باید تلفن را در دسترس قرار دهند تا در صورت زمین خوردن و ناتوانی در حرکت از طریق تلفن کمک بخواهند. اگر به هر دلیل، فردی از ارتفاع سقوط کند، آسیب باید همواره جدی گرفته شود. صرف نظر از احتمال آسیب به سر، قفسه سینه و شکم که می تواند خطرات جانی در پی داشته باشد، آسیب های ارتوپدی شایع ترین صدمات بعد از سقوط از ارتفاع هستند.

3- خطر درد و تورم

یکی از علائم شایع ضریه به اندام ها می تواند تورم باشد. تورم همیشه جدی نیست ولی می تواند علامت شکستگی باشد. البته در شکستگی ها معمولا درد و ناتوانی در حرکت دادن عضو هم مشاهده می شود و درد با فشردن ناحیه شدت می یابد. حرکت دادن عضو به واسطه عملکرد اعصاب و عضلات است، بنابراین توانایی مصدوم در حرکت دادن انگشتان هرگز به این معنی نیست که آسیب جدی و حتی شکستگی در اندام وجود ندارد.

 با این حال، حرکت دادن بدون درد کل اندام و بعد از آسیب، یک علامت خوب است و تا حدودی می تواند به بیمار اطمینان دهد که مشکل مهمی وجود ندارد. آسیب هایی که به اندام تحتانی و فوقانی انتهایی از آرنج و زانو به پایین وارد می شود، مستعد تورم زیاد است که در صورت بی توجهی می تواند صدمات جبران ناپذیری به سلامت فرد وارد کند.

4- ضرورت آشنایی با برخی از کمک های اولیه

برای جلوگیری از تورم بعد از آسیب اندام، مهم ترین کار این است که ناحیه آسیب دیده حدود 30-20 سانتی متر بالاتر از سطح قلب قرار گیرد؛ مثلا اگر آسیب در ناحیه پاست، باید زیر پا یک بالش قرار داد و بیمار در حالت درازکش بماند. به علاوه، ناحیه ضربه خورده در 48 ساعت اول بهتر است سرد نگه داشته شود. داخل نایلکس یخ خرده شده قرار دهید. سپس پارچه ای روی پوست بگذارید و نایلکس را روی پوست تان نگه دارید. کیسه یخ باید 15 دقیقه روی ناحیه نگه داشته و 15 دقیقه هم برداشته شود.

این کار باعث کاهش، تورم، درد و آسیب بافتی می شود. اگر بالای زانو، بالای آرنج و ستون فقرات فرد دچار آسیب شده، مهم است که تکان زیادی به فرد ندهید و از اورژانس کمک بخواهید تا بیمار با رعایت اصول ایمنی جابجا شود. افرادی که داروهای مسکن یا ضد فشار خون استفاده می کنند  یا افراد دیابتی؛ ممکن است درد را کمتر حس کنند. احساس کمتر بودن درد نباید باعث شود بیمار مطمئن باشد صدمه جدی نیست.


اسپری مو باعث ریزش موها میشود؟

تافت و موس در صورتی که روی ریشه موها قرار بگیرند باعث بسته شدن روزنه‌های مو می‌شوند. بالطبع اگر روزنه‌های مو بسته شود، مانع رشد فولیکول مو می‌شود و ...

اسپری مو باعث ریزش موها می‌شود؟؟؟

ارتباط اسپری مو و ریزش موها

حالا دیگر در هر خانه‌ای حداقل یک اسپری مو پیدا می‌شود و راحت‌ترین کاری که برای آرایش موها می‌توان انجام داد استفاده از همین اسپری‌هاست. با اینکه اسپری‌های مو سابقه چندان خوبی در نگهداری از مدل موهای سال‌های قبل و فرم‌دهی به آنها ندارند؛ اما در حال حاضر به سبب سبک‌تر بودن، بهتر از تمام وسایل آرایشی برای مو عمل می‌کنند.  این اسپری‌ها انواع مختلف دارند که از هر کدام برای انجام هدف خاصی استفاده می‌شود.

اسپری مو یک ابزار سریع و آسان برای تثبیت مدل مو است، اما نکته مهم این است که بتوانید از آن درست استفاده کنید. کارکردهای اسپری مو فقط به موها محدود نمی‌شود و این محصولات در موارد دیگر زیبایی هم دستی بر آتش دارند که آرایشگران از آنها استفاده می‌کنند. در این مقاله، ترفندهایی که آرایشگران در استفاده از اسپری مو به‌کار می‌گیرند را با شما در میان می‌گذاریم.

 اسپری مو باعث ریزش موها می‌شود؟؟؟

مرتب کردن موهای ژولیده

 برای اینکه موهای خود را مرتب کرده و حالت بدهید، می‌توانید اسپری را به موهای خود بزنید و از قسمت نرم قوطی برای پیچیدن موهای خود استفاده کنید. این ترفند تاثیر بسیاری دارد. برای آنکه زحمات‌تان بیهوده نباشد، از شانه و کرم‌های مو استفاده نکنید. به این معنی که استفاده از شانه و کرم‌های مو می‌تواند تاثیر روشی را که برای‌تان ذکر کردیم را کم کرده یا حتی آن را بی‌اثر کند.

گل‌سر را تثبیت کنید

برای اینکه آرایش موهای‌تان فیکس بماند و سنجاق سرتان تکان نخورد، می‌توانید پشت سنجاق سر و گیره‌های مو را اسپری بزنید تا ثبات بهتری پیدا کنند. بافت مو همه چیز را در جای خود نگه می‌دارد و از سُر خوردن و لغزش گیره و سنجاق سر جلوگیری می‌کند. پس از باز کردن موها بهتر است لوازم جانبی مو را بشویید تا مواد شیمیایی آن پاک شود.

مدل دادن به موهای خود را در مجاورت هوا انجام دهید

 اگر می‌خواهید آرایش موهای‌تان زمانی که خیس هستند بهتر شود،آنها را قبل از خشک‌کردن اسپری بزنید. سپس موهای خود را به‌صورت بالرینا، سه رشته‌ای یا دم ماهی گیس کنید و بگذارید در مجاورت هوا خشک شود. وقتی موها را به حال خود می‌گذارید، بافت طبیعی خود را بیشتر نشان می‌دهند.

فر موها را تقویت کنید

 اگر می‌خواهید موهای‌تان را فر کنید، پس از آنکه فر کردن موهای خود را به پایان رساندید، فقط روی موهای خود را اسپری نکنید؛ چون زیرسازی موها نیز اهمیت بسیاری دارد. وقتی روی موهای خود را اسپری می‌کنید، وزن آن روی رشته‌های زیرین افتاده و مدل موی‌تان را خراب می‌کند، بنابراین، سرتان را پایین گرفته و لایه‌های زیرین مو را اسپری بزنید تا حجم موهای‌تان حفظ شود و مدل دلخواه‌تان فرم بهتری بگیرد. این کاری است که بسیاری از آرایشگران برای حفظ فر موها استفاده می‌کنند.

از مسواک کمک بگیرید

 اگر می‌خواهید موهای‌تان صاف و یک‌دست باشد، یک مسواک تقریبا زبر بردارید و به آن اسپری بزنید  و از پشت سر به سمت خط مو حرکت دهید. این ترفند بافت بهتری به موهای‌تان می‌دهد و ماندگاری آنها را بیشتر می‌کند. با این کار می‌توانید صافی و یکدست ماندن موهای خود را تضمین کنید.

اسپری مو باعث ریزش موها می‌شود؟؟؟

فرم دادن به ابروها

برای فرم دادن به ابروها و حفظ حالت آنها تاثیر اسپری مو بیشتر از ژل ابرو است. برای این کار باید به انگشت خود اسپری بزنید و آن را روی ابروهای خود بکشید. توجه کنید که هرگز به‌طور مستقیم ابروهای خود را زیر اسپری نگیرید. مطمئنا دوست ندارید ترکیبات شیمیایی موجود در اسپری‌های مو وارد چشم‌های‌تان شوند. زیبایی ابروهای‌تان ضروری است اما به‌نظر می‌رسد سلامت چشم‌ها هم در این میان اولویت دارد.

جلوگیری از الکتریسیته ساکن موها

اگر موهایی دارید که همیشه روی هوا هستند و اصطلاحا برق دارند، اسپری مو به کمک‌تان می‌آید. برای اینکه از موهای برق گرفته خلاص شوید، کمی اسپری به یک قلم‌مو بزنید و آن را داخل موهای خود حرکت دهید.

خشک کردن سریع لاک ناخن

شاید این نکته را ندانید اما اسپری مو کمک می‌کند لاکی که روی ناخن زده‌اید بسیار سریع‌تر از همیشه خشک شود. اسپری مو نه‌تنها زمان خشک شدن لاک ناخن را کاهش می‌دهد، بلکه انگشت‌های شما را هم زیبا و درخشان جلوه می‌دهد.

اسپری مو برای چه کسانی ممنوع است؟

اگر از بیماری آسم رنج می‌برید باید بدانید که اسپری مو می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند. اسپری مو به‌دلیل مواد شیمیایی موجود در آن می‌تواند باعث تحریک مخاط تنفسی و ایجاد حساسیت در افراد شود. بیماران مبتلا به آسم در این مورد در وضعیت بدتری قرار دارند و بهتر است از اسپری مو استفاده نکنند.

به‌علاوه اگر بادار هستید برای استفاده از اسپری مو حتما با پزشک مشورت کنید. استفاده از این محصولات در دوران بارداری توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است خطراتی را به‌دنبال داشته باشد. به‌طوری که دانشمندان کالج ایمپریال لندن تاکید کردند که تماس مادران با اسپری مو در دوران بارداری خطر بروز ناهنجاری‌های ساختاری در آلت تناسلی را در نوزادان پسر تا دو برابر افزایش می‌دهد.

دکتر محمد گلشنی، متخصص پوست و مو درباره اینکه اسپری مو باعث ریزش مو می‌شود یا خیر، می‌گوید:  یکی از وسایلی که برای حالت‌دهی موها استفاده می‌شود تافت و موس و به‌طور کلی اسپری است. برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که این دو محصول باعث ریزش مو می‌شوند در‌صورتی که تافت و موس حالت‌دهنده مو هستند و مو را دچار ریزش نمی‌کنند. اگر بتوانید به روش درست از این محصولات استفاده کنید، این قضیه ربطی به ریزش مو ندارد.‌ اما نکته مهمی در استفاده از این محصولات وجود دارد که حتما باید به آن توجه داشته باشید و آن این است که این محصولات را فقط باید روی ساقه مو اسپری کنید.

این محصولات در صورتی که روی ریشه موها قرار بگیرند باعث بسته شدن روزنه‌های مو می‌شوند. بالطبع اگر روزنه‌های مو بسته شود، مانع رشد فولیکول مو می‌شود. نکته دیگری که وجود دارد این است که برخی افراد برای اینکه وقت کمتری برای آرایش موهای خود صرف کنند،  اجازه می‌دهند که اسپری مو به مدت چند روز روی موها باقی بماند.

اگر از این اسپری‌ها استفاده می‌کنید توجه داشته باشید که  نباید اجازه دهید مواد شیمیایی اسپری زمان طولانی روی موها باقی بماند و حتما باید پس از مدتی شسته شوند.  اگر به این نکات توجه داشته باشید می‌توانید از این اسپری‌ها استفاده کنید و مشکلی هم نداشته باشید.


بیماری های کودکی که در بزرگسالی هم می گیریم

اغلب ما در دوران کودکی و نوجوانی دچار بیماری های خاص این دوران مانند آبله مرغان و یا غیره شده ایم. هر چند که بیمار شدن در دوران کودکی بسیار آزاردهنده است، اما ابتلا به همین بیماری ها در بزرگسالی می تواند به مراتب سخت تر باشد.

بیماری های کودکی که در بزرگسالی هم می گیریم

بیماری های کودکی در بزرگسالی

اغلب ما در دوران کودکی و نوجوانی دچار بیماری های خاص این دوران مانند آبله مرغان و یا غیره شده ایم. هر چند که بیمار شدن در دوران کودکی بسیار آزاردهنده است، اما ابتلا به همین بیماری ها در بزرگسالی می تواند به مراتب سخت تر باشد. در این مطلب قصد داریم به معرفی شش بیماری مربوط به دوران کودکی بپردازیم که ممکن است در سنین بزرگسالی هم دامن گیرمان شوند.

سیاه سرفه

سیاه سرفه یکی از خطرناک ترین بیماری ها در کودکان است. اگرچه وحشتناک است، اما باید بدانید عدم کنترل این سرفه ها برای بزرگسالان نیز می تواند خطر آفرین باشد. اگر در معرض سرفه های یک فرد آلوده قرار بگیرید شما نیز مبتلا خواهید شد.

علائم سیاه سرفه شامل علائم معمول سرماخوردگی (تب، احتقان، عطسه) و سرفه های شدید یک تا دو هفته ای است. بدانید که باید سرفه ها را جدی بگیرید.

راه درمان: آنتی بیوتیک ها بهترین راه درمان سیاه سرفه هستند. اما همان طور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است!


بیش فعالی

هر کسی ممکن است دچار فراموشی ها و آشفتگی های روزانه شود، اما اگر شما به طور مداوم چیزهایی را فراموش می کنید، همیشه دیر به محل کار و یا سر قرار می رسید، همیشه آشفته اید و به طور کلی غرق در زندگی روزمره هستید، می توان حدس زد که دچار بیش فعالی هستید و احتمالا این بیماری در تمام دوران زندگی با شما همراه بوده است.

برخی از بچه ها با بیش فعالی تشخیص داده نشده قادرند هر کار غیر منتظره ای را انجام دهند و بعدا توسط پزشک تشخیص داده می شوند. اما بسیاری از پزشکان عقیده دارند که بزرگسالان نمی توانند به بیش فعالی مبتلا باشند و اغلب آن را با افسردگی اشتباه می گیرند.

بی قراری، از یاد بردن جزئیات، عدم تمرکز، انجام وظایف به سختی و ... می توانند از نشانه های بیش فعالی در بزرگسالان باشند.

راه درمان : اگر شک دارید که شما نیز دچار این مشکل هستید، جهت بررسی کامل به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید. یادگیری تکنیک های خودکنترلی نیز بسیار به شما کمک خواهد کرد. همچنین مصرف برخی داروها، ورزش و برنامه غذایی سالم نیز می تواند به شما کمک کنند.


آلرژی

آلرژی یکی از بیماری های مزمن شایع است. بدن هر فرد می تواند به هر کدام از آلرژن ها واکنش نشان دهد، مثل موی حیوانات، گرده ی گل ها، گرد و خاک، شته ، داروها، برخی مواد موجود در سبزیجات مانند گوجه و بادنجان و ... .

گاهی آلرژی به شکل جدیدی خود را نشان می دهد، برای مثال اگر شما از کشوری به کشور دیگر سفر کنید ممکن است به دلیل وجود آلرژن های متفاوت دچار آلرژی جدید شده و یا حتی اگر قبلا با این مشکل مواجه نبوده اید، دچار آن شوید.
خارش گلو، آبریزش و خارش بینی و قرمزی چشم ها از نشانه های آلرژی هستند.

راه درمان : نزد یک پزشک متخصص بروید. او حتما برای شما داروهای آنتی هیستامین و یا یک داروی استروئیدی خاص تجویز خواهد کرد.


آسم

آسم سبب تورم مجاری عبور هوا و اسپاسم (گرفتگی) آن ها می شود .تنفس هوای آلوده و یا مواد آلرژیک در هنگام ورزش و راه رفتن و دویدن منجر به بروز این مشکل خواهد شد.

خس خس سینه، تنگی نفس، درد قفسه سینه و سرفه مداوم از نشانه های حتمی آسم هستند.

راه درمان : دور ماندن از محرک های بروز آسم، مهم ترین راه درمان این بیماری است. بهتر است در این مدت زیر نظر یک پزشک متخصص نیز قرار بگیرید.


آبله مرغان

این روزها بچه ها کمتر از گذشته به آبله مرغان دچار می شوند و یا اغلب دچار علایم خفیف آن می شوند. افراد مسن غالبا ناچارند با علائم شدیدتر این بیماری دست و پنجه نرم کنند و حتی گاهی به همراه آن، دچار پنومونی باکتریایی و عفونت نیز می شوند.

بثورات پوستی خارش دار که به تاول آبکی شبیه است، تب بالا، خستگی، کاهش اشتها و سردرد از علائم آبله مرغان محسوب می شوند.

راه درمان : بهترین راه پیشگیری است. اگر یک فرد بزرگسال هستید و تا به حال به این بیماری مبتلا نشده اید، بیش از دیگران مراقب باشید. در صورت ابتلا برای تسکین خارش ها، از لوسیون های مخصوص، استحمام و بلغور جو دو سر کمک بگیرید.


دیابت نوع یک

دیابت نوع یک به نام دیابت نوجوانی شناخته می شود، اما بسیاری از مردم در سنین بزرگسالی به آن مبتلا می شوند.

دیابت نوع یک، نوعی بیماری خودایمنی است که طی آن سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه به جزایر لانگرهانس پانکراس (سلول های تولید کننده انسولین) حمله می کند و بدن دیگر قادر نخواهد بود برای جمع آوری قند از خون و کاهش قند خون از انسولین استفاده کند، در نتیجه قند خون افزایش خواهد یافت. هنوز کسی دلیل اصلی این اشتباه را نمی داند، اما سابقه ی خانوادگی و ابتلا به یک ویروس خاص می تواند از جمله عوامل تشدیدکننده باشد.

تشنگی شدید، تکرر ادرار، افزایش اشتها، خواب آلودگی، تغییر در بینایی ، کاهش وزن ناگهانی، تنفس بد بو، تنفس سنگین و سخت و زخم هایی که در طولانی مدت بهبود می یابند، از علائم دیابت نوع یک هستند.

راه درمان: در صورتی که علائم این بیماری را مشاهده کردید، آزمایش های تأیید دیابت را انجام دهید. اگر وجود بیماری تأیید شد، تحت مراقبت یک پزشک متخصص قرار گرفته و انسولین تزریق کنید